Stress, doodsangst en……GENIETEN!! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu Stress, doodsangst en……GENIETEN!! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu

Stress, doodsangst en……GENIETEN!!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

26 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Grabouw

Vrijdag 4 mei, dodenherdenking in Nederland! Maar nu ook historisch in Zuid-Afrika, want dat was de datum dat Niels Arends en Jolanda Plaumann hun eerste workshop gaven! In de eerste workshop hebben we de sport assistants geleerd hoe ze de basis van voetbal kunnen geven en hoe ze kunnen werken met een lesvoorbereidingsformulier. Even stressen was het wel, vooral de avond ervoor, waarin ik nog even snel mijn tekst in het engels moest repeteren (zoals de meeste Niels-kenners vast niet anders hadden verwacht). Achteraf bleek het stressen helemaal niet nodig en liep alles op rolletjes! Tot mijn verbazing luisteren de sport assistants aandachtig naar ons, en deden ze erg enthousiast mee met het praktijkgedeelte.
Een dag later stapten we alweer op het vliegtuig naar Durban, voor…vakantie!! Met een grote truck volgepakt met mensen uit de hele wereld begon onze trip zondagochtend in Durban, waarna we via St. Lucia GR, Swaziland, Krugerpark en de Panoramaroute in Johannesburg zouden eindigen. Foto’s zullen jullie meer zeggen dan woorden, maar ik wist niet het hier zo schitterend is. Vooral uit Swaziland was ik niet weg te slaan, wat dan weer helaas niet zozeer door de geweldige omgeving kwam.
Het verhaal! Na twee nachten in supermooie Swazihutjes te hebben geslapen, gemountainbiked te hebben tussen de zebra’s en een tradioneel Swazidorp te hebben bezocht, was het dan tijd om onze reis te vervolgen in de richting van het Krugerpark. Slim, als Niels was, had ik bij aankomst in de Swazihutjes, m’n paspoort veilig opgeborgen in het nachtkastje naast m’n bed, “Zo, die raak ik niet kwijt!” dacht ik nog. En inderdaad, m’n paspoort bleef keurig netjes liggen, Niels alleen niet! Die was al lekker in de bus gaan zitten, en kwam er twee uur later bij de grens achter dat een paspoort toch wel handig is bij een grensovergang. Bij de overgang NAAR Swaziland toe had ik nog stoer foto’s lopen maken van de grenspost (waar een boete op schijnt te staan), niet wetend dat ik twee dagen later wel kon janken bij een andere grenspost van Swaziland! Bij de grenspost vonden ze dat ik maar terug moest rijden. Gelukkig was Mac, onze reisleider, het daar niet zo mee eens, en besloot een goed gesprek met de baas van de Swazigrenspost aan te gaan. Een uur later en 100 rand (10 euro) armer, was het dan eindelijk gelukt, en mocht ik de grens over. M’n paspoort zou me later opgestuurd worden, wat betekende dat ik voor even ‘Ali illegali’ was.
In het Krugerpark was het dan tijd voor het hoofdgerecht van de vakantie:”Het spotten van ‘The big 5’! De buffel, de olifant, de neushoorn, de luipaard en de Leeuw worden samen de grote vijf genoemd doordat deze dieren de reputatie hebben het moeilijkst te doden te zijn. De eerste vier hadden we al vrij snel (binnen 2 uur!) gespot, maar de leeuw bleek een taaie! Na anderhalve dag game-driven hadden we al tientallen giraffen, zebra’s, impala’s, springbokken, nijlpaarden, krokodillen, bavianen en vogels gezien, maar nog steeds geen leeuw. Ik was het spotten eigenlijk al wel zat en lag inmiddels een beetje weg te tukken naast de chauffeur, totdat het volgende ineens luid en duidelijk door de microfoon galmde:”LIONS ON THE ROAD, LIONS ON THE ROAD!” Ik had me van te voren niet voor kunnen stellen hoe op en top toerist ik kon zijn en het geweldig vond om na 2 dagen game-driven te kunnen zeggen:”Big 5 complete!” Uiteindelijk werden we ook nog eens getrakteerd op een groepje cheetah’s en was mijn Krugerparkervaring super!
Na het Krugerpark zijn we via de panoramaroute naar Johannesburg gereden, waar we nog gezellig hebben gegeten en gedanst met de groep. De groep was super, met veel verschillende nationaliteiten, en ik vond het dan ook echt jammer dat de week zo snel voorbij vloog.
De dag erna ging de wekker helaas alweer vroeg, aangezien we een werkdag met bezoeken aan de sport assistenten, hadden gepland. Tijdens die bezoeken was het de bedoeling dat de sport assistenten de voetbaltraining die wij hen eerder tijdens workshop 1 hadden geleerd, zelf aan de leerlingen zouden geven. Ondertussen hebben wij de sport assistenten geobserveerd, waarna we met hen hebben geëvalueerd. Het was grappig om te zien, dat sommigen de training tot in de kleinste details hebben nagebootst, terwijl anderen strikt aan hun eigen manier van lesgeven blijven plakken. Gelukkig maar, anders hadden wij hier niets meer te doen!
Na het twee keer uitgesteld te hebben was het afgelopen woensdag dan eindelijk stralend mooi weer, en konden we….SKYDIVEN! Nadat Loes, Roanne en onze huisbaas eerst waren gesprongen, was het dan de beurt aan Richard en mij. Samen met een piloot, cameraman en twee instructeurs begaven we ons in een superklein vliegtuigje, op naar 3000 feet. Tijdens de vlucht zaten Richard en ik al te genieten van het geweldige uitzicht over de tafelberg en het strand, terwijl de instructeur van Richard lekker tegen Richard aan lag te slapen ( niet te geloven!) Tien minuten voor de sprong gaf m’n instructeur me de instructies, waarna ik begon te beseffen dat het allemaal toch wel erg echt werd! Drie minuten voor tijd werd ook Richards instructeur wakker en ging het allemaal ineens heel snel. Richard eruit, cameraman eruit en Niels eruit…whaaah!! Na drie seconden van doodsangst ( zie de fotostrip haha), kon ik er gelukkig van genieten, en vond ik het de tofste ervaring die ik hier heb meegemaakt.
Al met al kan ik zeggen dat het drie ‘baie lekkere’ weken waren. Helaas zijn de eerste studenten inmiddels al vertrokken, en duurt het niet lang meer voordat ook de rest vertrekt, waarna we met z’n drie-een overblijven. Vind dat wel erg jammer, maar misschien daagt het me juist ook wel uit om (nog) meer met de lokale bevolking om te gaan, we zullen zien!

  • 26 Mei 2007 - 09:39

    Annika:

    NIELS (alias Ali illegali)!! Super wat een verhaal en avonturen weer!! ik kom niet meer bij!! jij en je paspoort haha!
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt.. zijn de leeuwen dan eigenlijk niet gevaarlijk als ze op de weg lopen!?!? offfe!?!
    Maar ik zie je verhalen helemaal voor me!! En wat een mooie foto's weer!! Ik wacht met smart op je nieuwe verhaal.. over drie weken? Kus Annika

  • 26 Mei 2007 - 19:14

    Wim De Waal -Utrecht:

    Niels, Genoten van je verhaal en vooral het verhaal over sky-diving. Ons buurmeisje zit in Australie en heeft dezelfde ervaring gehad. Leuk, dat dat min of meer gelijk is. We hopen, dat je nog een hele fijne tijd daar hebt en we houden je "verhalen" bij. Succes en geniet van alles. Een hartelijke groet van Nel en Wim, ik zeg maar even: de buren van Jenny en Henk. Tot een volgende keer.

  • 27 Mei 2007 - 09:03

    Carine:

    Hee niels!!!

    vet man dat skydiven, wil ik ook een keer doen, maar ik durf niet!!!

    xx Carine

  • 27 Mei 2007 - 10:12

    Bubbbaa:

    haaayy jochie het gaat wel goedzo te lezen je maakt ook alles mee he opeens ook sky-diven. poepoe veel plezier verder ik weet niks verder te schrijven want brakheid is aanwezig hahaha
    gr je mattie bub

  • 27 Mei 2007 - 16:30

    Rik:

    Heeeeee Anus! hoest?

    mooie verhalen weer jongen! komt helemaal goed daar zo te lezen.
    nou hol 'm in de boks en doe kalm an he!
    groeten van de clean lease clan!

  • 27 Mei 2007 - 18:53

    Anouk:

    WHaaah wat gaaf allemaal..die foto's zeggen genoeg! En wat een verhaal weer, fijn om te lezen dat je nog niet veranderd bent!Nou broer,geniet van alles.Kus Anouk

  • 27 Mei 2007 - 19:50

    Patricia:

    hey niels, goed bezig met die workshop maar die skydive steelt natuurlijk de show in dit verhaal. echt denken dat je kan vliegen he?! ik heb t ook gedaan en vond het zeker master-cool!!!
    zal vreemd worden als de andere een voor een naar huis gaan maar je moet maar zo denken; zij gaan naar huis en daar met weemoed terug denken aan afrika, terwijl jij daar nog een aantal maanden mag blij; cool toch?! geniet er nog van en op naar de volgende vakantie zou ik zeggen!!!

  • 28 Mei 2007 - 09:48

    Rish :

    Heeej Athos mooi pics en vooral Sky diven!! Wow!! Blijf genieten jongen! Cheers!


    Oja Ajax heeft de play offs gewonnen van Az en gaan door naar de voorrondes CL!

  • 28 Mei 2007 - 10:56

    Jenny En Henk:

    Lieve Niels,
    Nou, dat was wel weer even een spannend verhaal hoor! Gisteren bij Stef en Tineke geweest (1e pinksterdag) Opa en Oma waren er ook en ik heb jouw verhaal voorgelezen! Ze glommen van trots dat kun je je voorstellen! Maar wat een mooie vakantie zeg! Te gek al die dieren en mooie natuur. Wij heben genoten van de foto's! Ook jij als leraar..., héél stoer! Kan me helemaal de situatie voorstellen.
    Nou jongen, nog heel veel plezier, geniet er van en succes met jullie workshops!
    Dikke knuffel/kus,
    Jenny en Henk

  • 28 Mei 2007 - 13:16

    Heleen:

    Nielsje!
    Hallo:D!
    Lang geleden dat je wat van mij gehoord hebt, maar jeetje wat een verhaal:) geweldig.. Ben best jaloers op jou daar!!.. Have fun!!..

    Liefs xx

  • 30 Mei 2007 - 18:17

    Rianne:

    hoi niels cool verhaal!
    hahaha
    ik moest persé van je vader hier een berichtje op zetten...
    doeg xx


  • 02 Juni 2007 - 11:44

    Gidon:

    Hey Nelis,

    voordat je op "stgae" ging dacht je waarschijnlijk veel te missen van de gebeurtenissen hier. Maar nu ik dit soort verhalen lees, baal ik haast dat ik niet daar ben :P

    Maak er nog een leuke tijd van!!

    Groeten!!!

  • 03 Juni 2007 - 16:48

    Donny:

    Annus!!
    Vet verhaal en foto's joh! Hoezo weekie op vakantie?? Al die maanden zijn volgens mij one big holiday:P Kon dr natuurlijk ook maar 1 zijn met zn paspoort:P:P Ben bezig met je cd;) komt zsm naar je toe! Have fun!

    ltrs, donny

  • 04 Juni 2007 - 13:11

    Petra:

    Hey Niles!
    Ik dacht ik zal eens een kijkje nemen op jouw site en een berichtje plaatsen.. slaat mijn pc helemaal op hol! Dus poging 2 :)
    Wat een super stories en mooie pics! Voor Jolan zit het avontuur er bijna op maar jij hebt nog wel even geloof ik!
    Geniet ervan want voordat je het weet staat er bij jou in je msnnaam ook: nog 2 weekjes en dan weer naar huis! :(
    Ook met zijn 3en zul je nog een mooie tijd gaan hebben, vast en cker! Al is het misschien een klein beetje more-boring zonder Jolainnie :p! Maar dan mogen wij dr weer hebben!
    Have a nice time!!
    Dikke kus Petra

  • 20 Juni 2007 - 09:24

    Jolanda:

    Lieve Niiiiiles!!!!
    Sorry dat ik zo laat ben.. vandaag zal ik mijn allerlaatste verhaal erop zetten :-(
    Mis jou ook al hoor! Wel super om thuis weer iedereen te zien, maar de tijd is veel te snel gegaan!! Hoop dat je de rustige weken doorkomt. Misschien boek ik nog een vakantietje Grabouw! :-D
    We mailen!!
    Kus Jolanda

  • 20 Juni 2007 - 12:30

    Bassie:

    He Adriaantje,

    Nog nieuwe avonturen beleefd? Wij zijn nu op school om een presentatie te geven voor de nieuwe groep. Na het zien van de foto's begint het weer te kriebelen...

    Dag vriendjes en vriendinnetjes dat was het dan alweer....

  • 21 Juni 2007 - 14:09

    Patricia:

    hey niels, k ben vandaag eindelijk afgestudeerd!!jippie, een cmv'er!!4de jaar is echt klote, veel werk maar dan heb je ook wat! anyway, morgen heb ik diner met luitjes van zuid-afrika en 1 van de meiden gaat weer terug voor vakantie volgende week en we mogen allemaal een verlanglijstje afgeven wat ze voor ons mee moet nemen. dus wat zij dan niet mee kan nemen bestel ik bij jou!!hahaha!! maar wat nog belangrijker is;; waar blijft je update?! je hebt toch wel 'iets' gedaan de afgelopen 2 maanden!?

    haije!!

  • 22 Juni 2007 - 19:53

    Edith En Leendert:

    Hoi Niels
    ook wij volgen jou werkvakantie ,tlijkt me wel een ervaring ,geniet er maar van nu kan het nog vele groeten van
    Fam. Hut

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

06 November 2007

Dag, dag!

31 Oktober 2007

En dan zit het er allemaal alweer op!

19 Oktober 2007

Celebrate Good Time, Come On 2!!

02 Oktober 2007

Celebrate Good Times, Come On!!

18 September 2007

Afscheid nemen is niet leuk!
Niels

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 71596

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 21 Mei 2010

Oeganda!

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid-Afrika

Landen bezocht: