“The Sun is going down!” - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu “The Sun is going down!” - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu

“The Sun is going down!”

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

02 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Grabouw

Terwijl jullie in Nederland de lente over schijnen te slaan, wordt het weer hier in Zuid-Afrika steeds slechter. Het wordt hier al rond 18 uur donker en ik begin nu toch wel te balen van een huis zonder centrale verwarming. Gelukkig doen ze hier wel aan het Kaap-klimaat, wat inhoud: drie dagen mooi weer, twee dagen regen!
Op 9 april was Jascha jarig, wat meteen een mooie gelegenheid was om er eens een gezellig mannenavondje in Kaapstad van te maken. De ingrediënten vooraf, Nederlands mannenvolk, shirtje met kraag, nette schoenen, lekker luchtje en de Mental Theo & Charly lownoise-mix-cd, waren aanwezig en we hadden Jascha in de waan gelaten dat zijn verjaardagskado uit een sessie geblindoekt bungeejumpen zou bestaan. Na een hapje eten bij de Mexicaan, was het dan tijd voor het echte kado: een verjaardags-act bij TEAZERS!! Met een dienblad vol shotjes, glas met ijsklontjes, 3 rondzwaaiende zweepjes, een hete douche en uiteindelijk weinig kleren meer aan, werd Jascha op het podium van Teazers eens even flink in het zonnetje ( die hier ff niet meer ‘down’ ging) gezet.
Het weekend erop ben ik samen met Theun en de Pabo-meiden wezen wakeboarden. Na 15x flink op m’n smoel te zijn gevallen, heb ik het nu eindelijk een beetje onder de knie, en kom ik tot de tweede bocht. Verder kwamen we er die zondag achter dat voetbal in Zuid-Afrika niet gemixt gespeeld kan worden. Zondag hoopte Ro haar eerste wedstrijd te spelen, maar werd ze teruggefloten door het voetbalbestuur van Grabouw: ‘vrouwen voetballen niet tussen de mannen!’ Gelukkig was onze coach Anton het daar niet mee eens, en mag Ro, na een middagje klagen van Anton bij het bestuur, nu gelukkig wel meespelen. Zelf zijn we nu van plan om ons meer te gaan bemoeien met de voetbalclubs in Grabouw en willen we zorgen dat Ro en Richard in het voetbalbestuur van Grabouw komen. Vanuit hier kunnen we dan kijken of de voetbalclubs in Grabouw bij de SAFA ( de Zuid-Afrikaanse KNVB) aangesloten kunnen worden.
Inmiddels is onze workshop bijna af en hebben we toestemming van de provincie gekregen om onze workshops te geven. In 6 workshops, verdeeld over 3 vrijdagen, willen we de sport assistenten iets bijbrengen over gestructureerd lesgeven en ze meteen leren hoe je voetbaltrainingen met een opbouw kan geven. In de week na de vrijdagen zullen we alle sport assistenten gaan bezoeken op de basisscholen om ze te observeren, waarna we met ze rond de tafel gaan zitten om te evalueren.
Afgelopen weekend was voor mij een topweekend! Vrijdag in Kaapstad eindelijk weer eens een potje wezen pokeren met Theun, Richard en zijn broer. Echt superleuk, om na bijna 3 maanden weer eens rond het groene kleed te kunnen spelen. Die avond erop wezen stappen, waar we de polonaise in een R&B-tent hebben geïntroduceerd, echt grappig!
Zaterdag stond er een sport-kijk-dag gepland! Eerst zijn we met de z’n allen naar een rugbywedstrijd van de Stormers geweest. De Stormers komen uit Kaapstad en moesten tegen een club uit Australië spelen. Richard vertelde me dat de vijf beste teams van Zuid-Afrika, een competitie spelen met de beste 9 teams van Australië en Nieuw-Zeeland, en dat dit de sterkste competitie van de wereld is. Echt een superervaring, met een hele gemoedelijke sfeer en dansende cheerleaders bij elke ‘try’! Van het ene stadion meteen door naar het andere, en wel naar dat van Ajax Cape Town. Van een ‘wit’ stadion in een veilige wijk, naar een ‘zwart’ stadion in een gevaarlijke wijk. Toch was de sfeer in het stadion echt geweldig, met een hoop toeters, lawaai en aanspraak! Op de tribune viel het meteen op dat we uit Nederland kwamen en waren volgens de Afrikanen net als Slim Shady ( als blanken tussen de zwarten). Het meest opvallende vond ik nog, dat de fans van de twee spelende clubs gewoon gemixt op 1 tribune zitten. En als je dan denkt dat dit alles is, is het misschien nog vreemder om te horen, dat er ook supporters van 5 andere clubs op diezelfde tribune zitten. Kun je het je al voorstellen dat de supporters van PSV, Feyenoord, Vitesse, NEC en Ajax op een tribune zitten te juichen? Het maakt hier schijnbaar niet veel uit voor welke club je bent, als je maar een voetbalhart hebt. Dan de wedstrijd, op het programma stond een wedstrijd tegen de nummer 1 gepland, the Sundowns uit Pretoria. Ajax CT won de wedstrijd met 2-0, en vanaf de tribune werd het nog maar eens duidelijk dat het toch echt winter begint te worden:
“THE SUNS ARE GOING DOWN, OLé OLé!”
Het weekend heb ik dinsdag afgesloten, met een bezoekje aan het My Coke Fest. Lekker veel alto’s, zoete cola en goede rockmuziek: “Hmmnot…meteen iets voor Niels!” Gein, het feest was echt leuk! We hadden supermooi weer, de sfeer was top en de muziek klonk nog goed in het oor ook! Jammer genoeg had Guns & Roses afgebeld, maar voor de rest kwamen er toch nog wat bekende bands: Evenescence, 3 doors down en Staind!
PS: Schijnbaar heb ik steeds het verkeerde nummer op m’n website gezet, en klopt het adres ook niet, hier de goede:

Etzenhof nr. 1
Hoofweg Grabouw
Grabouw
7160
Huistelefoon:
+27218591607 (thuis telefoon, met belpiraat 7cent per minuut)

• 02 Mei 2007 - 09:11

Rianne:

Heeey leuk verhaal, kom maar gauw weer een keer op msn! bedankt vor het kaartje

Doeii groetjes rianne

-xxxxxxxxxxxxx-

• 02 Mei 2007 - 09:24

Margot:

Heey Niels!!

Klinkt te goed, je hebt het flink naar je zin in Zuid-Afrika of niet?!
    De verrassing voor Jascha lijkt een beetje op jouw verjaardagscadeautje ;) Haha!

Tot Snel, ik ga van het zonnetje genieten op ons hippe dakterras!

Xxjes Margot

• 02 Mei 2007 - 10:47

Annika :

Hej Niels,

Gaaf joh! Wat een avonturen weer en leuk dat het zo goed gaat met het project.. Maar volgens mij heb je het bovenal gezellig daar!
    Enne wat is voetbal toch een internationale sport.. verschrikkelijk ;)!
    Wakeboarden kan je dus ook al.. is het net zoals fietsen? je leert het met vallen en opstaan? Laat maar eens iets zien als je weer terug bent! Water kan volgens mij best hard zijn.. als je valt! Hier schijnt het zonnetje inderdaad hartstikke lekker.. moet nog 1 maand afstuderen en misschien ben ik dan klaar met school (als ik het haal natuurlijk)!
    Geniet er van en hou ons op de hoogte!!
    Kus Annika

• 02 Mei 2007 - 11:13

Patricia:

hey niels,
    jammer van het vroege donker worden he?je gaat er inderdaad nog spijt van krijgen dat je een nederlands huis met verwarming hebt omgeruild voor een zonder verwarming. anyway, als echte sport en speller ben je volgens mij lekker bezig en het project loopt ook goed zo te lezen!!
    Have fun!!

p.s je kan een handel gaan beginnen in Ajax CT shirtjes aangezien die vanuit nederland 75 euro kosten?!?! ;-)

• 02 Mei 2007 - 18:57

Maaike:

Hee Nielske, hoeist nou? Zo te zien aan de foto´s en (vluchtig ;)) te lezen in je verhalen, helemaal goed! Echt gaaf om het allemaal te zien, moet helemaal denken aan mijn tijd omdat je ook zoveel foto´s hebt van andere dingen dan dingen voor school haha!
    Heeeeel veeeeeel plezier daar chico!

Lfs Maaike

p.s. heb je Britta nog gesproken/gemaild?

• 02 Mei 2007 - 20:10

Bubbbbaaa:

haaayy arendsoog en berendtand zo te zien doe weer leuke dingen wij hebben weer net een koninginnen dag gehad om niet te vergeten we hebben allen genoeg bier gehad watzoepen weer maar dat weet je dat we er goed in zijn!! heheh nou heel de beste verder wheh!!

• 02 Mei 2007 - 22:16

Charlotte:

Hee Niels,
    Super leuk dat je het zo naar je zin hebt! T klinkt meer als een leuke vakantie dan hard studeren ;)
    Liefs Charlotte (Van sportbedrijf Arnhem van vorig jaar ;)

• 03 Mei 2007 - 08:30

Ellen Nijhof:

Hey nielsje!
    Leuk man! Je vermaakt je daar dus nog steeds! Ik sprak Loesje van het weekend...ik hoorde dat je elke middag zo'n beetje vrij hebt? Lekkerr hoor....en dat noem je dan druk werken ;-)
    Veel plezier daar!

Groetjes Ellen

• 07 Mei 2007 - 10:12

Suzanne:

He broertje!
    Slecht weer in zuis afrika, dan doe ik het toch beter met 40 graden!! Af en toe een buitje maar helaas nog niet veel, het regenseizoen komt er hier ook aan hoor! Zo te zien vermaak je je prima of niet! Veel feesten en leuke dingen doen!
    Zou best voor een weekje is willen kijken hoe het leventje daar is!
    He succes, we zijn al bijna op de helft!

Veel liefs uit Ghana

• 09 Mei 2007 - 09:06

Jenny En Henk:

Ha Niels,
    Wat schrijf je toch leuk en wat maak je veel leuke en interessante dingen mee!
    Geniet met volle teugen van deze periode jongen!
    Wij zijn net terug uit Italië, en...mét resultaat! Ik schrijf je gauw!
    Groetjes/liefs,
    Henk en Jenny

• 25 Mei 2007 - 12:53

Rish AFCA :

Eej Athos wat leuk weer je verhalen te lezen! Ben blij dat je het daar nog goed naar je zin hebt en dat is ook te zien op de fotos! AJAX Capetown! Je hebt toch wel alvast handtekeningen van de voetbaltalenten want voor je het weet spelen ze in AJAX1 ;) Nou ik ga er weer vandoor en ik hou je site in de gaten! Veel plezier! Cheers

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Zuid-Afrika