Celebrate Good Time, Come On 2!! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu Celebrate Good Time, Come On 2!! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu

Celebrate Good Time, Come On 2!!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

19 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hoii allemaal,

Inmiddels ben ik weer veilig ‘thuis’ aangekomen in Grabouw. Het weerzien van het vrouwtje van de OK-market, de ranzige zwerver voor onze deur, de winkels met hun veel te harde muziek en natuurlijk m’n huismaatjes voelde weer als vanouds...vertrouwd!

Warning! Deze tekst niet lezen bij overmatige moeheid!

Stormsrivier (Tjitsikamma)
Oke, waar was ik gebleven. Na een tweede nacht slapen in de Djembe begaven we ons richting het Tjitsikamma NP om een deel van de ottertrail ( de bekendste hike van ZA) te lopen. Met wat donkere lucht bij de start werd het weer er ongelukkignie niet beter op. Halverwege de hike begon het keihard te waaien en ook nog eens te regen, zijknat bah! Het was de moeite wel echt waard, wat een schitterende wandelroute, kort langs de kust. Na de hike begaven we ons richting het plaatsje Addo, waar we vroeg in de avond aan kwamen.

Addo (elephant park)
De dag erna was het alweer vroeg opstaan geblazen, aangezien onze safari in het Addo Elephant Park om 6 uur al van start ging. Met een open tereinwagen zijn we twee uur lang ( in de kou!) op zoek geweest naar de neushoorn, de olifant, de leeuw, de buffel en het luipaard ( ofwel de Big 5). Na een uur was het raak, een leeuwin! Met verbazing hebben we staan kijken hoe dicht ze wel niet langs onze wagen liep. Na de leeuw duurde het ook niet lang meer voordat de Olifant tevoorschijn kwam, en wat zeg ik, een hele kudde zelfs! Erg leuk. Die middag zijn we met onze eigen auto door het park gaan rijden, en kwamen we naast een zebra, wild zwijn, jakhals en schildpad alleen nog een buffel tegen, waarmee we aan het eind van de middag 3 uit 5 op het scorebord konden noteren. Na ons avondtuur zijn we doorgereden naar Port Elizabeth.

Port Elizabeth/East-London
Diezelfde avond ben ik voor het eerst in 8 maanden weer eens naar de chinees geweest, waarna we besloten om ons geluk eens te beproeven in het Casino. Alledrie wisten we vrijwel niets tot helemaal niets van gokken, maar het leek ons wel een leuk avondje uit. Hoe we het voor elkaar hebben gekregen mag Joost weten, maar nog geen half uurtje later kwamen we allemaal met winst terug, en hebben we het casino 136 euro armer gemaakt. Een goede avond dus!
De jongen van de backpackers in Knysna had ons verteld dat de beste club van Zuid-Afrika in East-London te vinden was, dus besloten we deze plaats ook in onze reisplanning op te nemen. Bij aankomst in East-London kreeg ik meer het gevoel dat ik in een ghettowijk in de States zat dan in een miljoenenstad die de beste club van het land huisvest. De backpackers zag er gelukkig goed uit, en na een lekkere spagetti bolognaise in elkaar geknutselt te hebben, werd het tijd om een taxi te bellen. Deze wisten me doodleuk te vertellen dat The Numbers ( de zogenaamd leukste club van ZA) vandaag alleen voor ‘onder’ 18 was, in plaats van boven 18. Dat werd hem dus niet, maar gelukkig wisten ze wel een andere leuke tent. Samen met twee jongens die we in het hostel hadden leren kennen, hebben we een leuke avond gehad in de Highlander ( dachten we!). Dachten we tussen haakjes, want wat we toen nog niet wisten, is dat Jef de volgende dag zijn geld en zijn telefoon kwijt zou zijn...gestolen! Na een hele dag verprutst te hebben met aangifte doen ( wat uiteindelijk niets uithaalde) zijn we doorgereden richting Coffee Bay, een plaatsje dat ons onderweg al 3x was aangeraden.

Coffee Bay
Wat we niet wisten, is dat de enige weg naar Coffee Bay ( ‘een paradijsje op aarde’) ook een weg als hel is. Na 80 km in anderhalf uur af te hebben gelegd over diepe gaten kwamen we dan eindelijk aan bij de CoffeeShack, onze backpackers voor de komende twee nachten. De CoffeeShack zag er meteen gezellig uit, en na een rondleiding werden we ontvangen met een biertje die we alleen met links mochten drinken, anders moest deze ge-at worden ( de Buffalo-rule waar ik sinds ik Richard ken al een gruwelijke hekel aan heb!) Voor de dag erna hadden we ons ingeschreven voor een (GRATIS!!) surfles aan de Wild Coast. Dit was echt een geweldige ervaring, vooral omdat de Wild Coast echt wilde golven kent. ’s Middags stond er een korte hike langs de kust naar de grotten op de planning. Tussendoor was er ook nog de mogelijkheid om te Cliff jumpen ( van een 7m hoge rots afspringen). Ik denk dat ik het tijdens deze vakantie al op 3 verschillende plaatsen heb gezegt, maar dit vond ik toch echt het mooiste stukje Zuid-Afrika dat ik ben tegengekomen. Ik vond het zo prachtig om te zien hoe dicht de groene natuur langs de rotskust groeit. Het gewone, niet-toeristische leven, van mensen die in groene ronde Xhosa-hutjes wonen maakt Coffee Bay echt een paradijsje op aarde. Ook de backpackers maakte ons verblijf erg comfortabel door ons ’s avonds een heerlijke (wederom GRATIS!) kip potjie kos ( een typisch Zuid-Afrikaans gerecht) voor te schotelen. Na een heerlijke dag hebben we onze reis voortegezet in de richting van de Drakensbergen, de bergen tegen de grens van Lesotho.

Sani Pass
Ook deze backpackers bleek erg moeilijk bereikbaar, doordat we de laatste 10km over een slipperige modderweg moesten rijden. Tot overmaat van ramp bleek ook onze auto het te begeven. Daar stonden we dan, in de donkere middle of nowhere. Na de hulp van de backpackers ingeschakeld te hebben, bleek hij het plots toch weer te doen ( waarschijnlijk had het regenachtige weer en de slechte weg ervoor gezorgt dat de binnenkant van de auto nat was geworden).
De Sani Pass is een grensovergang tussen Zuid-Afrika en Lesotho die alleen maar met een 4x4 auto gedaan kan worden, dus hadden we voor de dag erna een tocht met een 4x4 auto door Lesotho geboekt. Een prachtige tocht dwars door de Drakensbergen, de grens over naar Lesotho waar we ons echt weer in een derde wereldland waanden. Een land waar de meeste mannen nog gewoon schaapsherder zijn en waar iedereen in ronde Basutuhutjes van koeienstront woont. In Lesotho was het hoogtepunt letterlijk de pub: ‘The highest pub of Africa’! Verder hebben we ook gezien hoe schapen worden geknipt en zijn we bij een Basutu-vrouwtje thuis geweest waar we van haar zelfgemaakte brood mochten proeven.

Lesotho
Na twee overnachtingen en een lekkere braai met een stelletje uit Den Haag zijn we dwars door Lesotho gereden, waar ik zelfs nog een nachtje in een Basutuhutje heb geslapen. In het zuidoostelijke deel van Lesotho is het erg mooi, barst het van de bergen en is het leven nog erg traditioneel. In het westelijke deel wordt het alweer vlakker lijkt het weer iets meer op Zuid-Afrika. Hier ligt ook de hoofdstad Maseru. Op onze weg naar Bloemfontein wilden we deze stad even kort bezoeken, met als doel een voetbalshirtje van het nationale team te bemachtigen.

‘Het avontuur van Maseru’
Dit bleek al met al toch niet zo makkelijk te zijn. De enige sportwinkel die voetbalshirtjes van het nationale team verkoopt, bleek ze niet meer in onze maat te hebben. De verkoper (Maniki), wist gelukkig raad. Na een paar telefoontjes trok hij ons mee de winkel uit en zijn we samen met hem in onze auto half Maseru afgereden, op naar het Zeist van Lesotho, het gebouw van de nationale voetbalbond. Daar aangekomen, bleken er nog precies 3 shirtjes in onze maat aanwezig te zijn, alleen wel achter slot en zonder sleutel. Balen balen balen! Hoe vriendelijk, Maniki wilde ons niet teleurstellen en vond dat we dan in ieder geval een rondleiding door het gebouw hadden verdiend, waarna hij ons had beloofd om het paleis van de koning te laten zien. Tijdens de rondleiding ( van 3 minuten want groter is het gebouw niet) kreeg de secretaresse toch wel een beetje medelijden met ons en besloot ze de man die wel een sleutel had op te bellen, en hoe on-afrikaans ook, binnen een half uur stond de man met de sleutel in het bureau en konden we onze shirtjes toch nog kopen! Whoehooew! Als een kind zo blij namen we de shirtjes ( die meer bijzonder dan mooi zijn) in ontvangst en hebben we een voetbal voor Maniki gekocht omdat hij vertelde dat z’n kinderen zo lui waren en wel eens aan het sporten wilden hebben. Vervolgens hebben we onze reis voortgezet, Maseru Bridge over, richting Bloemfontein ( de stad van de Boeren).

Bloemfontein
Op onze weg naar Bloemfontein, kwamen we er achter dat er in heel Bloemfontein, maar 1 backpackers zit. In onze reisgids stond deze niet zo goed aangeschreven, maar aangezien we weinig keus hadden besloten we deze toch maar te nemen. Eenmaal aangekomen was ons al snel duidelijk waarom de reisgids zo negatief over de sfeer was....de eigenaar! Terry, een steenrijke multimillionair ( in euro’s!) heette ons van harte welkom, waarna niet veel later de woorden ‘Fucking Tord, Frog en Fucking Dutchmens ons om de oren vlogen....een geweldige vent dus! Die avond nam hij ons mee uit naar een kroeg en vroeg hij of we kaartjes wilden voor de halve finale van de nationale rugbycompetitie (the Cheetah’s vs the Bulls) , twee dagen later. Dat wilden we natuurlijk wel! In Bloemfontein hebben we verder vooral veel gerelaxt. Het winkelcentrum in, braaien, stappen en rugby kijken!

Oudshoorn
Na 3 dagen gerelaxt te hebben in Bloemfontein was het tijd om weer richting Grabouw te rijden. Onze laatste twee dagen van de vakantie hebben we in Oudshoorn gevierd. In Oudshoorn bleken we een combi van Quadten, abseilen en watervallen bezichtigen te kunnen doen. Nou heb ik deze vakantie geleerd dat Jeffrey al begint te watertanden als hij het bordje ‘Quads’ ziet staan;-), dus is het niet gek dat we voor deze optie hebben gekozen. Mij leek het abseilen en de watervallen vooral vet! Na ons een hele ochtend te hebben vermaakt, heb ik die middag de grotten van Oudshoorn bezocht. Echt schitterend! Jef en Gijs waren behoorlijk moe en besloten een duikje in een bad vol.......krokodillen te nemen! Wel in een kooi hoor...

Grabouw
Tja, en toen zat de vakantie er ongelukkignie alweer op! Een supervakantie om nooit meer te vergeten! Zoveel leuke verschillende dingen gedaan, eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik het hier lang zo slecht niet heb!
Toch komt er alweer snel een einde aan. Zaterdagavond ( morgen!) vlieg ik naar Nederland, waarna ik zondag rond een uur of 11 aan zal komen. Ondanks dat ik hier helemaal geen afscheid wil nemen heb ik ook wel weer veel leuke reacties van jullie gekregen, en dat maakt het zeker makkelijker om weer terug te gaan! Bedankt en tot snel!

• 19 Oktober 2007 - 13:32

ROB:

Ey titje...;)

GVD dit maak je ook nooit mee!! ik ben gewoon de 1 van de 1ste!!! :D
    Is weer een vette vakantie geweest zo te leze. Ik snap heel goed dat je het liefst daar nog zou willen blijven helemaal na afgelopen zomer. Hier gaat het gehaaste drukke leven weer beginne:(
    En het is kut weer!!!!
    Maar ik vind het wel tof dat je weer terug komt.. moete weer veel stappe inhale.
    Gelukkig heb je laatste 2 maande niet stil gezete;) hoeve we hier geen radicale dingen te doen...
    Goeie reis pik!!! spreek je weer in Nederland.

mzzls

• 19 Oktober 2007 - 13:42

Mama Tineke:

wat een prachtige fotos Niels.
    Wat een waaghals ben jij.
    Ben wel super super blij om je zondag op te halen. Kan niet wachten.
    Dikke kus.mama.

• 19 Oktober 2007 - 14:37

Marcel:

Hoi Niels,

goed dat je weer terugkomt, afgelopen met de avonturen en het uitrusten, er moet weer gewerkt worden. We hebben wat werk voor je laten staan ,maak de borst maar nat ! Spreek je volgende week, goede reis.

Groeten,

Marcel van Walderveen

• 19 Oktober 2007 - 14:48

Rish :

Ey Athos ik zie je snel! Goede reis terug! Cheers!

• 19 Oktober 2007 - 16:16

Bubba:

haaay brainiachardcore!! je komt bijna weer thuis jonge tot snel later

• 19 Oktober 2007 - 18:27

Loesie:

Nielsje! Super gave foto's enzo hej!!Ben super benieuwd naar de rest van je verhalen...ik wacht op een uitnodiging voor de pannekoekenboot...;)! Goeie reis alvast, en tot heel snel!! Dikke smakkerd Loes

• 19 Oktober 2007 - 20:47

Stef:

Hoi Nielsie,

Prachtig eind van een mooi avontuur. Zo'n geweldig land, met zo'n bijzondere bevolking. Daarbij al die prachtige huisgenoten. En nu nog het voetbaltoernooi als afronding van je stage in het verschiet. Wat ben jij toch een enorme bofkont!

Tot zondag!!!
    Dikke kus

• 19 Oktober 2007 - 21:20

Gary:

eey mannetje

goed dat je weer huiswaarts keert, heb je gemist man. lekker chillen binnekort. goede reis en tot snel!

kusjes

• 20 Oktober 2007 - 09:17

Dore:

Niels!!!
    Geniet nog van je laatste dagen daar! Leuk om elke keer je verhalen te lezen en je foto´s te kunnen bekijken!
    Een fijne reis terug en tot snel in Nijmegen!
    Dikke Kus!

• 20 Oktober 2007 - 09:29

Anouk:

Heey wat heb jij een gave vakantie gehad..kikke foto's..maar nu word het echt tijd om naar huis te komen!!hele fijne reis!!
    dikke kus

• 20 Oktober 2007 - 10:53

Willy En Appie:

Niels, we hebben gedurende je verblijf in ZA altijd met plezier je berichten gelezen. We zijn hier in Exel dan ook erg trots op onze neef die veel goed werk verichtte in den vreemde. Dat je hier zelf ook nog veel lol aan beleefde is natuurlijk mooi meegenomen.
    Tot gauw!

Wiily en Appie en de kids

PS: Er lopen hier op de Veluwe echte wilde varkens rond. Ja, ja!
    Misschien kun je hier safari's gaan organiseren?

• 20 Oktober 2007 - 12:07

Judith:

Niels! mooi bericht en mooie foto's
    ik wil je even een goede vlucht terug wensen! tot gauw!
    liefs,

• 20 Oktober 2007 - 22:40

Vink:

Heej ouwe pooier,
    we hebben je gemist hiero. Goed dat je weer (bijna) terug bent. Tijd om snel een potje poker/risk te doen met uiteraard een bijbehorend biertje.
    zie je snel weer als ik terug ben uit Costa Rica.
    kus Vink

• 21 Oktober 2007 - 08:11

Annika:

Niels wat een super vakantie en foto's!! Geweldig! ben wel een beetje jaloers hoor!! Ik wil alles horen!!

Knuffel! (K)

• 21 Oktober 2007 - 12:01

Jeffrey:

NIELS..!

Keb gezien wat voor Goede dingen je daar allemaal hebt gedaan! Trots!
    Het was een TOPVAKANTIE!! Die we nooit meer vergeten!!!

Je hebt me echt de mooie kant en de donkere kant van Afrika laten zien!!

Kzie je snel Gr. Jeffrey

• 21 Oktober 2007 - 15:12

Donny:

He Annus,

Vet verhaal weer man! Was zo te lezen echt een brute vakantie!! Hoop dat je een goede reis hebt gehad naar het zo altijd zo natte NL. Straks maar ff een biertje doen;):P

laters, donny

• 21 Oktober 2007 - 19:55

Emiel And Christel:

Hello Niels,

WELCOME HOME!!! I hope you have had a wondelful time in South Africa. Readind your weblog it seems you must have.
    I still remember how it started. You asked me to translate/correct your letter of application. People in Grabouw must have wandered how a guy writing English so well, spoke it so poor, haha.
    Your dad asked me to write something in English, so you would better understand, since you must have improved your English quite a bit since going to South Africa.
    Anyway, at least your dad won't understand what I'm writing.
    I hope you had a safe journey home and a lot of memories to help you remember your stay.

All the best!!

• 22 Oktober 2007 - 20:09

Rik:

he anus!

hoe is het om nou weer terug in het zonovergoten nederland terug te keren?
    Ik geloof dat je je in ZAF wel vermaakt hebt! ik kom gauw een keer vrijdags of zaterdags langs bij rentex om je verhalen aan te horen!

mazzels!

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Zuid-Afrika