De eerste toeristen in de community! - Reisverslag uit Kinoni, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu De eerste toeristen in de community! - Reisverslag uit Kinoni, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu

De eerste toeristen in de community!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

03 Maart 2010 | Oeganda, Kinoni

Hallo allemaal,

Deze week even adem halen na een drukke week met een succesvolle climax! Allereerst vorige week!
Wat een drukke maar leuke week weer gehad! Aangezien we ons klaar moesten maken voor de komst van de eerste toeristen kreeg het toerisme project deze week alle aandacht!

Met woensdag als testdag ben ik maandag en dinsdag bezig geweest met het voorbereiden van ons toerisme programma. Marjan was maandag ziek, dus toen alleen naar de gevangenis geweest om daar afspraken te maken over het programma. Philip, de onderdirecteur is ons aanspreekpunt. Met, of eigenlijk meer OM, Philip kunnen Marjan, Caphas en ik ontzettend lachen. Hij komt van oorsprong niet uit de regio, spreekt geen Luganda maar Swahili, is nogal vol van zichzelf en zit graag op de praatstoel. Wij vinden dit prachtig en doen hem thuis graag na! Marjan en ik hadden graag nog een filmpje van hem willen maken, maar helaas moeten jullie het met z’n foto doen! Hij doet me nog het meest denken aan een leraar van de basisschool, meester van Petersen! We spreken met de gevangenis af dat de toeristen een half uur langskomen en dat Philip hen dan zal rondleiden. Om de gevangenis tegemoet te komen wilden we graag wat terug doen en delen we wat kleine spellen uit.

De volgende dag met Seragi nog even langs de basisschool, langs Fred, en langs de lunchplek om de laatste puntjes op de ‘i’ te zetten.
Tijdens de ochtend gaan we met de toeristen langs verschillende gewassen richting een klein moeras. Onderweg zal Fred, een arme boer uit de community, de toeristen opwachten op verschillende plaatsen, waar de toeristen jackfruit, mango en sugarcane kunnen proeven terwijl ze het ook in het echt zien! Met hem de wandeling van een uur nog eens gelopen en wat blijkt....hij is er klaar voor, check!
Daarna op weg naar Happy Hours, de basisschool. Het belangrijkste is hier het afstellen van het entertainment. Na zelf een welkom van meer dan een uur gehad te hebben, wat overigens echt heel speciaal en bijzonder is hoor, vonden we het wel belangrijk dat het voor de toeristen een boeiend programma blijft. Aan de andere kant is er Happy Hours, die de kinderen het liefst door laat zingen totdat de toeristen omvallen van de slaap! Dusja, dat was nogal een uitdaging. Na mijn bezoek afgesproken om maximaal drie nummers te zingen en een rondleiding door de school te doen....beiden blij, check!

Tijdens de lunch geeft Seragi aan dat hij zich niet 100% voeld. Omdat ik wel vaker de indruk heb dat Seragi een beetje kleinzerig is doe ik hier niet zoveel mee. Als we later naar de lunchplek gaan om het hutje nogmaals op te bouwen, gaat het het mis met Seragi. Overgeven, koorst....ofwel: Malaria! Voor het eerst zag ik hoe snel het kan gaan met malaria. Daar zit je dan; ver van een dorpje met een kotsende chauffeur naast je! Gelukkig schiet Vincent ons te hulp en heeft Seragi nog net genoeg kracht om medicijnen te halen bij het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Later blijkt dat het herstel ongeveer net zo lang duurd als de komst van de kwaal, namelijk 1 dag....gelukkig maar.
Tijdens ons bezoek aan de lunchplek wel iemand gevonden die ons hutje voor de lunch elke keer wil opzetten en afbreken. De beste man heeft David en heeft zo wat extra inkomen. Later zal blijken dat hij altijd zeer op tijd is, echt een fijne vent! Check!

Testing before launching!!
Woensdag tijd voor de generale! Kim en drie van de zusters wilden wel als proefkonijn fungeren en doen zich deze dag voor als toeristen. Nu heb ik al wel veel over het programma verteld, maar kan ik me voorstellen dat het voor jullie ook maar een wirwar blijft, vandaar een klein overzichtje:

08.30 – 09.00 Welcome at house of volunteers
11.50 – 12.50 Lunch at bigger swamp
12.50 – 13.30 Ride to Happy Hours
13.30 – 14.00 Happy Hours Primary school
14.00 – departure Arts & craft workshop

De dag was boeiend! We zagen dat het programma op zich, erg leuk en afwisselend is! Toch zagen we ook dat Caphas, in het dagelijks leven directeur van een basisschool, nog wat onwennig is in leiden van een groep toeristen....wat ook niet meer dan logisch is! In de dagen erna hebben we een programma uitgeschreven, waarin zo’n beetje alles staat waar Caphas aan moet denken tijdens de trip. Ook hebben een lijstje gemaakt met eigenschappen van een gids, iets waar wij als vanzelfsprekend vanuit waren gegaan. Eigenschappen als tijd managen, betrokkenheid bij de groep, de groep continue blijven informeren over het programma, initiatief nemen, entertainen, etc! Ook voor Edith, die de lunch verzorgt, hebben we een checklist gemaakt....van bestek tot rietjes voor de yoghurt, alles staat er op!
Zelf waren we ook nog wel wat dingen vergeten! We hadden er bijvoorbeeld even helemaal niet bij stil gestaan dat mensen ook wel eens naar het toilet moeten, en tja, dat kan hier niet overal! Dus ook dit hebben we bij het lijstje van Caphas toegevoegd.

Na wat kleine veranderingen in het programma en een lesje ‘gidsen-van-Mzungu’s’ voor Caphas moest het maandag 1 maart dan echt gaan gebeuren! Na Edith en Caphas ’s morgens nog even flink achter de vodden aan te zitten, stonden zij op tijd paraat om de 5 toeristen te verwelkomen. Tijdens de dag zagen we dat Caphas duidelijk wat met onze feedback had gedaan en had ik de indruk dat de toeristen ondanks het slechte weer met veel regen ook een hele leuke dag hebben gehad. Zelf hebben we hier ook ontzettend van genoten. Het is en blijft echt een must om met de Arts & Craft vrouwen te werken. De workshop staat en ik krijg gewoon energie van het enthousiastme waarmee zij deze begeleiden. Philip van de gevangenis deed het ook echt goed! Daar waar hij tijdens de testdag nog wat zenuwachtig leek en niet duidelijk zijn verhaal kon vertellen, bleek dat nu totaal anders. Hij was vol op dreef en heeft de toeristen echt leuk kunnen entertainen!
Al met al een geslaagde dag dus! Maar goed, hoe nu verder...? Van Jeroen heb ik al begrepen dat er half april weer twee toeristen van Be More Travel komen, dat betekent continuiteit! Verder wil ik een voorstel schrijven om mountainbikes naar de community te halen, zodat wij of PELIDO daar dagtripjes voor kunnen organiseren. Ook willen we kijken of we de snoepjes en de koffiemandjes die de Arts & Craft vrouwen maken, kunnen worden verkocht in de backpackers in Masaka.

Tot slot 2 huishoudelijke mededelingen;

1) ik zit niet in het gebied waar de overstromingen zijn, krijg er eigenlijk ook nog niet veel van mee!
2)Na mijn periode hier wil ik mijn avontuur een klein beetje gaan verlengen. Vanaf hier wil ik over land door naar Zanzibar (Tanzania), waarna ik via Malawi, Zambia en Botswana uiteindelijk in Kaapstad zal aankomen, om vervolgens weer via Johannesburg terug te vliegen naar Nederland rond de 21ste van mei. Hoe en wat moet ik nog regelen, maar dit is het plan! Heb er in ieder geval superveel zin in!

• 03 Maart 2010 - 20:29

Anouk:

Hey topper!
    Je bent goed bezig en fijn dat je veilig zit. Wat gaaf dat je nog door gaat reizen. Ik ben gister aangekomen in het koude NL!de zon scheen trouwens wel!Nu mega last van een jetlag maar wel fijn om weer thuis te zijn, dat zeg ik nu nog dan!
    tot eind mei dan maar!succes met alles
    Kus kus Anouk

• 04 Maart 2010 - 01:56

Lars:

Godverdommme Niels, te vet. Mooi weerzien met Kaapstad dan! Top gevangenis, stukken beter dan dat laffe robbeneiland. Tof te zien dat t goed gaat daar. En als t eind mei, kan je nog mooi de 4 daagse meepakken.
    Kusjes en knuffel,
    Lars

• 04 Maart 2010 - 08:57

Favo:

Wordt het erg lastig om op je rondreis een paar van die kids als Elin in je koffer te stoppen denk je???

• 04 Maart 2010 - 17:17

Maud:

Wow Nielsie!! Vet hoor!!
    Wat ben je toch weer goed werk aan het doen. Ga zo door!!

XXX Maud

• 05 Maart 2010 - 19:42

Bernd:

Anus,

Mooi werk daar! Weer eens wat anders dan een wasserij schoonmaken en telefoons verkopen ;)
    Ga zo door

x Bernd

• 05 Maart 2010 - 20:44

Wim:

Een beetje laat met reageren, maar dat had een reden. Prima hé, hoe jullie dat hebben gefikst.En is het niet iets om nog wat langer te blijven, wellicht voor de WK voetbal?
    Succes verder en ook veel plezier. Geniet!

• 06 Maart 2010 - 10:56

Bram:

Heey Niels,

Leuk om te lezen dat je daar bezig bent met het organiseren van een fantastisch leuk project. Succes ermee en geniet ervan!

Groetjes Bram

Ha lieve Niels,
    Weer genoten van je verslag. Wat een leuk,interessant programma en zoals ik he lees: heel professioneel van opzet, goed hoor!

• 15 Maart 2010 - 11:21

Marion Van Lier:

Hoi Niels,

Leuk verhaal en wat zag die dag er leuk uit voor de toeristen.
    Zou graag om een hoekje kijken.

Groetjes Marion
Niels