Thuiskomen in Cape Town & Grabouw! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu Thuiskomen in Cape Town & Grabouw! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu

Thuiskomen in Cape Town & Grabouw!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

11 Mei 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Maandag een lange dag, we rijden in 18 uur van Johannesburg naar Cape town! Samen met Julie, de vertaalster deel ik de 26 stoelen achter in de truck…wat een verschil met de matatu’s in Oeganda!
Het voeld goed om weer in Cape Town aan te komen! Ik check als vanouds in bij Carnival Court en bestel meteen een Castle aan de bar….De eerste dagen neem ik me voor niet al teveel te gaan plannen. Mijn dagen vul ik met ronddwalen door en over Longstreet, Canal Walk en Waterfront. Ook bezoek ik het nieuwe wk- stadion in Cape Town, het Greenpoint stadium…erg mooi! Omdat Julie nog een tijdje moet wachten op haar nieuwe Nomadtour, doen we elke dag wel wat samen. Een aantal avonden gaan we op stap naar Dublinners, de Irish pub naast Carnival Court. En wat een toeval, want hier ontmoet ik twee avonden achter elkaar Nijmegenaren!
Verder is de ontknoping van de super 14 (de grootste rugby competitie) op dit moment ook vollop te volgen. Het team uit Cape Town, de Stormers, doen het erg goed en ik kijk veel wedstrijden! Helaas blijken de tickets voor de Stormers voor zaterdag 15 mei al uitverkocht te zijn, dus dat wordt tv kijken.

Na een week Cape Town besluit ik een auto te huren. In een piepkleine Opel Corsa rij ik richting Grabouw, waar ik in de lokale backpackers verblijf, Pippins. De volgende dag rij ik als eerste langs Vicky, een vrouw waar ik 3 jaar geleden superleuk mee samenwerkte in Rooidakke (krottenwijk). Vind het best spannend, want heb de laatste twee jaar geen contact meer gehad. Zullen ze me nog wel herkennen? En hoe gaan ze reageren? Eenmaal aangekomen op Oak Valley, de farm waar Vicky woont, blijkt ze niet thuis te zijn. Haar man doet open, en heeft enigzins moeite mij te herkennen, maar hij weet nog wie ik ben. Fuuuh, drempel nummer 1! Vicky is aan het werk in Rooidakke dus op naar Rooidakke. Daar aangekomen herken ik niets meer! Wat een verandering…100% in positieve zin! De krotten waar het vol mee stond zijn nergens (althans in het begin) meer te vinden en vervangen door kleine huisjes. Ook het ‘blauwsaaljie’, het gebouwtje waar Vicky in werkte, staat er niet meer….dus vraag ik maar een beetje rond. Ik wordt naar een houten barak gestuurd, wat er zo te zien net staat. Noknok, ik klop aan en.….’NIELSSSS, HOE GAAN T MET JOU?? haha Wat doen jy hier? ‘Waar is Stoute Oogies? Wat baie lekker jou weer te sien!’ Echt leuk, niets veranderd die Vicky!! Nog altijd even druk aan het koken voor anderen, en voor de mensen die haar kennen...het gaat erg goed met haar! Ze heeft net weer een nieuwe crèche geopend.
Vervolgens op naar de munisipaliteit, waar ik op zoek ga naar mr. Lieb, de townmanager. Hem kom ik gelukkig al tegen bij de receptie en hij verwelkomt me warm. Ook Auntie Katy blijkt naast hem te staan, maar GELUKKIG herkent ze me niet meer…fuuuh. Hij nodigt me uit voor een lunch bij Orchards de volgende dag. Even een flashforward: …vandaag (dinsdag) heb ik net met Mr Lieb geluncht en typ ik mijn verhaal op zijn laptop (vandaar dat mijn woorden door de spellingcontrole soms in het Afrikaans omgetoverd worden) in zijn kantoor. Lekker rustig, totdat..die krijsstem van Aunty Katy door m’n oren tettert! Hmmm….maar goed, om alle NL-se studenten die in ZA zo fijn met deze CeeDeeDubbelYou hebben samengewerkt wat vermaak te geven….heeft mr Lieb haar met een smoes naar binnen gelokt, waarna ik haar stiekem ben gaan filmen..zie het resultaat en ‘remember good old times’!! (helaas is ze bij mr Lieb altijd poeslief, dus zet je speaker vol open!)
Goed, even terug weer…na bij mr Lieb langs geweest te zijn, nog even langs de slagerij in de hoofdstraat. Hier zie ik Marais, onze oude huisbaas, waar ik voor woensdag wordt uitgenodigt voor een braai. Ook stap ik even naar binnen bij mijn oude huisje…de Etzenhof! Hier blijken inmiddels 5 dames van verschillende HAN-studies te wonen. Het huis is behoorlijk veranderd, alhoewel de muren dan! De meubels zijn nog precies hetzelfde…en ik hoor ook dat de matrassen nog altijd onveranderd (oncomfortabel) blijken te zijn.

Tja, dat is een beetje mijn leventje hier….Van dag tot dag kijk ik wat ik doe en geniet ik vooral van alle kleine dingen…..mensen weer zien, rijden in Afrika, Simba chips kopen bij de OK supermarket en genieten van een Castle'tje!

Vind het leuk om van jullie te horen...tot snel!!

Cheers Niels

  • 11 Mei 2010 - 16:18

    Bart:

    Niels! Hoe vet! Super hé om de mensen daar weer te zien!
    Lekker herkenbaar allemaal..
    Hij is er nog geen uur en Hupsakee meteen aan het bier bij carnival court! Heerlijk!
    Doe Vicky, Lieb en vooral Katy de groeten. Geef Katy ook maar een dikke zoen van mij..
    Mooi dat Vicky naar Stoute Oogies vraagt, prachtmens! Vroeg Katy ook nog naar me ;-)

    Jonge, geniet baie daar van die tyd! Jy kan daar lekker braai en drink, maar pas op vir die kattige meissies!

  • 11 Mei 2010 - 16:32

    Stef:

    Geweldig en zo herkenbaar. Staat dat witte autootje daar nou nog steeds?
    Misschien kun je nog gauw ff een voetbaltoernooitje opzetten haha. Groetjes en dikke kus, pap

  • 11 Mei 2010 - 16:41

    Loes:

    Haaaa Niles! Wat leuk om dit te lezen! Doe Vicky de groetjes van mij :) en van mister Lieb krijg ik de laatste tijd steeds mails met foto's, dus ik had al een beetje gezien hoe Rooidakke veranderd is, mooi he! Geniet van je tijd daar, x Loes

  • 11 Mei 2010 - 17:14

    Nete:

    Wat super leuk... maar ik ben ook wel jaloers hoor...hihi..Geniet van de tijd in Grabouw en groetjes aan iedereen.
    Zeker als je in Cape Town Andre tegen komt ;)

    mijn Nederlands is al niet meer zo goed, ben al 2 jaren niet meer gewend Nederlands te praten.

  • 11 Mei 2010 - 17:24

    Marjan:

    Hee!! Wat leuk dat je zo'n warm ontvangst hebt gekregen van de mensen daar. Ik mis het backpackleventje al best wel, zit namelijk gewoon weer bij de appie achter de kassa;) Heel veel plezier je laatste weken daar!

    x Marjan

  • 11 Mei 2010 - 19:47

    Janneke:

    Pfoe!! Jij weer in Grabouw!! Damn!! Dit sal lekker wees!! Se hallo vir Kappa as jij haar sien!!

    Shit man!! Er beginnen hier nu duizend radaren te draaien alleen al door die herkenbare foto's!! Al bijna een ticket gebeokt!! Hahahaha!! Geniet man!!

    Groetjes Janneke

  • 11 Mei 2010 - 21:01

    Jasmijn:

    Heerlijk om te lezen. Meer foto's van grabouw/ons huisje/rooidakke/etcetccc :) Dat maakt me blij!!! X

  • 12 Mei 2010 - 08:35

    Favo:

    Krijg een heel warm gevoel van binnen, kan niet geloven dat het blauwe huissie weg is!! Vicky is een echte Koningin en Mr Lieb een kanjer, doe ze de groeten. En, als je in de gelegenheid bent, kijk even hoe groot Benjamin Han Student van Serina is geworden en doe haar een dikke kus van mij! Wel onwijs leuk om ONS huis ook nog weer te zien! Enjoy! Tot snel lieverd, XE

  • 12 Mei 2010 - 12:11

    Noekie:

    Jeetje, super om te lezen hee...... Waar zijn de foto's van Silwerjare? ;)

    Nog een ruime week, have fun!!!
    Liefs Anouk

  • 12 Mei 2010 - 15:28

    Theun:

    Nog naar Stellenbosh? what goes in Stellenbosch stays in Stellenbosch ;)

  • 12 Mei 2010 - 16:52

    Roanne:

    Super mooi verhaal Niles!! Zo ontzettend jaloers! Leuk dat iedereen je herkent en de veranderingen positief zijn!

    Eet een extra zak Simba chips voor me!!

    Kus

  • 12 Mei 2010 - 17:04

    Simon:

    YESSSSS jij was "with" aunty Kathy! Echt super leuk om te lezen man! Doe ze aub de groetjes daar en vooral Sidwesh en Peetie (voetballers) als je nog eens in Rooidakke komt!

    Enjoy de Castle'tjes

  • 14 Mei 2010 - 12:54

    Hiltje:

    Ha Niels! Geweldig om te lezen dat je weer terug bent in Cape town en Grabouw! Good old times inderdaad :) Ik kijk uit naar je verhalen straks live.. Veel plezier nog en natuurlijk de groeten daar ook van mij

  • 14 Mei 2010 - 13:00

    Jeroen Uganda:

    Hey Niels,

    Wat een mooie verhalen heb je geschreven. Geniet van je laatste week Afrika! je bent altijd welkom terug in Uganda he!!!!

    Groeten,
    Jeroen

  • 14 Mei 2010 - 14:39

    Donny:

    He Niles!

    Leuk verhaal weer hoor! Geniet nog even van de Castle's.. voordat je het weet sta je hier weer ins ons koude kikkerlandje!

    Have fun!

  • 15 Mei 2010 - 10:48

    Anny- Jan:

    Hallo Niels Met veel plezier lees ik iedere keer je verhaal. Wat zie je veel en ontmoet je leuke en interressante mensen. Geniet nog maar van alles. Het is hier erg koud, hopelijk breng je de warmte mee. Tot ziens.

  • 18 Mei 2010 - 11:19

    Henk En Jenny:

    Lieve Niels,

    Wat een moioe afsluiting van je reis! Geweldig om iedereen terug te zien, geniet lekker van alle lunches en braaien die je aangeboden krijgt!
    Alvast een goede terugreis gewenst en tot heel snel!

    Dikke pakkerd,
    Henk en Jenny

  • 01 Juni 2010 - 11:14

    X:

    x
Niels

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 71574

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 21 Mei 2010

Oeganda!

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid-Afrika

Landen bezocht: