Rainseason is coming - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu Rainseason is coming - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu

Rainseason is coming

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

21 Februari 2010 | Oeganda, Masaka

“Schiet mij maar dood!” Heb het al een tijdje niet meer hoeven zeggen maar gistermorgen had ik er alle reden toe....vrijdag mijn verjaardag (samen met Katrien en Annemarie) gevierd in de backpackers! Nederlandse muziek, sneeuwspray, taart met ‘Happy Birtday Neil’ erop, bier, cocktails, Oegandese sterke drank en BBQ...ofwel, de ingredienten voor een goede fuif! Een 20-tal vrijwilligers erbij, en het plaatje is compleet! Ook Caphas en Edith kwamen nog even langs, echt leuk! Na de BBQ op naar de Ambiance, de lokale discotheek, tot in de vroege uurtjes!

Dan over de week. Het regenseizoen staat weer voor de deur en daar beginnen we zo langzamerhand de nadelen wel van te ondervinden. Met regen zijn de wegen glad en kun je niets. Toch zorgt het ook wel weer voor bijzondere situaties. Zoals maandag, toen we overdag gevangenis gingen. Dit was overigens een hele goede meeting. Ik geloof dat ik het al eens eerder had genoemd, maar de gevangenis willen we opnemen in het programma voor de toeristen. Tijdens deze meeting hebben we besproken hoe wij de gevangenis precies in ons programma zien. Omdat de gevangenis ook onderdeel is van de community willen we ook iets terug doen voor de gevangenis. Vanuit PELIDO kan dit door het delen van kennis over het verbouwen van gewassen en het houden van vee. Deze week hebben we het een en ander uitgewerkt in een voorstel voor een samenwerking, wat we aanstaande maandag verder bespreken. Op de weg terug naar huis zagen we de ‘letterlijke’ bui al aankomen, maar dachten we toch nog wel even snel naar huis te kunnen crossen op de brommer. Nog geen vijf minuten op weg....druppel, nog een druppen en vervolgens een knalharde regenbui! Gelukkig is het hier heel gewoon om bij regen het dichtsbijzijnde huis op te zoeken, om daar even te schuilen. En dat deden we dus ook maar. Bijzonder om te zien dat wij in de woonkamer mochten zitten, terwijl de bewoners nergens te vinden waren. Had het idee dat zij ons uit beleefdheid alleen in de woonkamer lieten zitten, maar zeker weten doe ik dit ook niet. Na een uurtje voor ons uit staren, grapjes over onze chauffeur Seragi maken en zeeslagje spelen konden we onze weg weer vervolgen richting huis. We willen nog eens langs gaan om wat fruit te schenken als bedankje. Over het ontvangen/schenken van fruit hebben we trouwens ook wat gevonden. Vooral in het begin kregen we steeds best veel fruit van mensen, wat ik dan altijd maar met moeite aan kon nemen, aangezien die mensen het ook niet breed hebben. Elke keer dat we nu wat fruit krijgen, spelen we het ontvang-en-doorgeef-spel! Wat zoveel inhoud als het fruit dat we van mensen krijgen, een kilometer verderop aan een ander geven die ons eerder al wat heeft gegeven. De mensen blij dat wij het aannemen en hun wat schenken, en wij blij dat we ons niet schuldig hoeven te voelen (en het anders ook nog niet eens op zouden kunnen).

Verder hebben we deze week de materialen verzameld voor het maken van een hutje. Dit hutje zal aan het moeras komen te staan waar de toeristen lunchen en wilden wij graag van lokale materialen maken. Waarom een hutje? Dit beschermd tegen de zon en eventueel regen. Nou dachten wij daar wel handig in te zijn.....gewoon wat palen kopen, bananenbladeren verzameln om de palen aan elkaar vast te binden, mat van riet erop en je hutje is klaar! Hier neemt alleen het verzamelen van de materialen al 2 dagen in beslag. Om je een voorbeeldje te geven: boompjes uitzoeken, boompjes omhakken, palen op maat maken en meenemen maar! Na alle materialen verzameld te hebben was het vrijdagochtend eindelijk tijd om bouwwerk in elkaar te zetten........hmmmmm.....gelukkig waren we met z’n 3en, Seragi en Marjan om de palen vast te houden en Niels om van hoek naar hoek te rennen om te zorgen dat het blijft staan! Je hoort het al, mission failed! Maandag gaan we weer verder, hopen dat we dan meer succes hebben.

Hoe is het in Nederland? Van de Olympische Spelen krijg ik zo nu en dan een klein beetje mee hier, gaat best aardig zoals ik hoor! Bedankt voor al jullie reacties, en ik hoop dat het me vandaag wel lukt om een paar foto’s te posten!

Ps: sinds dit weekend weet ik dat je voor wijs advies over ‘misselijkheid’ bij een van de blonde zusters moet zijn: “Annemarie, het is nu even vervelend, maar je gaat er niet dood van”. Of: “Annemarie, je kan je energie beter gebruiken dan de hele tijd alleen maar ‘sorry’ te zeggen.” (Janey bij een kotsende en daarvoor sorry-roepende Annemarie).

• 21 Februari 2010 - 12:06

Anouk:

Aangenaam verhaal op de zondagmiddag :) Super dat je een mooi feestje hebt gevierd, had ook niet anders verwacht.
    Tsja, jij baalt van de regen daar. Wij hier van die eeuwige sneeuw, het voorjaar moet gewoon losbreken. En we hebben nieuws; Mark Tuitert heeft goud op de 1500 meter!!!

Verder mis je weinig van het Hollandse..
    Ik ben jaloers op jouw ervaringen daar. Ik zeg het weer maar blijven genieten dus!

Liefs Noekie

• 21 Februari 2010 - 13:15

Wim:

Hoi Niels, Zo te lezen een goeie verjaardag gevierd. Kan elders dus ook! Regenseizoen nadert, maar de temperatuur verandert niet veel? Dan is het toch niet zo erg? Opnieuw veel succes met de hut. Enne....."Sorry, hoor"!
    Groet uit Utrecht.

• 21 Februari 2010 - 21:16

Lia:

Hoi Niels

Nog van harte met je verjaardag.Bijzonder om daar een feestje te vieren maar wel kei-mooi toch! Heftig dat verhaal over Kim en de kinderen. Heb daar wel bewondering voor. Jullie doen daar heel veel goeie dingen. Te zien aan de fotoos geniet je ervan.
    Tot het volgende verhaal.
    Groetjes Lia

• 24 Februari 2010 - 09:15

Favo:

Sven gediskwalificeerd op de 10Km, dikke tranen van verdriet in heel NL, maar ach, met jouw verhalen in mijn achterhoofd is zo'n Olypische medaille ook maar gewoon een plakkie bladgoud. Geniet van al je verhalen, ga zo door!! XE

• 01 Maart 2010 - 20:25

STEF:

Hoi Niels, ik had in Spanje al een reactie geplaatst, maar die is zeker niet aangekomen.

In afwachting van de eerste toeristen ...

Dikke kus,
    pap

• 02 Maart 2010 - 12:31

Henk En Jenny:

Ha Niels,
    Wat een mooi verslag weer, jullie zijn goed bezig en wat een mooie foto's zeg! Het ziet er allemaal zo groen en lieflijk uit!
    Succes verder jongen!
    liefs,