Wisseling van de wacht! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu Wisseling van de wacht! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu

Wisseling van de wacht!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

06 Februari 2010 | Oeganda, Masaka

Alweer 1 maand voorbij, wat vliegt de tijd toch snel voorbij! Nog elke dag, heb ik het gevoel dat ik zoveel dingen heb meegemaakt, terwijl dat allemaal wel weer meevalt als ik het ’s avonds in m’n reisverslag opschrijf. Denk dat dat een combinatie van veel nieuwe vreemde ervaringen en ‘Afrikaanse traagheid’ is.
In de afgelopen twee weken heb ik steeds meer het gevoel gehad dat ik ook echt iets kan bereiken in het project, ben ik een weekendje naar Kampala geweest en heb ik een 36-jarige kerel ingeruild voor een 18-jarige jongedame....geen slechte deal lijkt me!
Al gaat het allemaal niet snel...het project loopt lekker en ik heb er plezier in! De komende tijd gaan we ons volledig richten op toerisme en een activiteitenboek voor Happy Hours, de basisschool in de community.

De projecten!
Allereerst toerisme! We willen beginnen met dagtripjes langs de verschillende projecten in de community. Om te testen of dit gaat werken doen we op 1 maart een pilot met toeristen van ‘Be More Travel’, de reisorganisatie van Be More. Voor deze dag mogen we zelf een leuk programma maken voor 6 toeristen. Als dit werkt, willen we dit uitbreiden tot dagtripjes op mountainbikes.
Met Hennie en Caphas heb ik vorige week een begin gemaakt. Samen zijn we door de community gereden om een selectie van interesante activiteiten te maken. Het varkensproject, een vruchtbaar moeras, de lokale gevangenis, Happy Hours en een Arts & Crafts-workshop staan op de nominatie!
Met de Arts & Craft-workshop zijn we deze week begonnen! Samen met de Arts & Craft-vrouwen hebben we een programma gemaakt van een uur. Het uur wordt gevuld met een welkomsnummer, wat korte uitleg over het proces van het bereiden van lokale materialen die gebruikt worden bij het maken van Arts & Crafts, een les armbandjes maken en een bezichtiging van de shop. Deze week hebben we foto’s gemaakt van het bereiden van de lokale materialen zodat we die kunnen verwerken in een collage. Ook mochten we zelf even proefpersoontje spelen en hebben de vrouwen ons geleerd hoe we armbandjes maken zodat we konden timen of het allemaal niet te lang duurd.

Happy Hours heeft elke dag een afterschool program met ‘games’. Zoals we het deze week zagen heeft IEDEREEN heeft een ‘rol’: 20 jongetjes spelen voetbal, 20 meiden wachten op de bal zodat ze netbal kunnen spelen en de andere 40 kids kijken toe!
Hier ligt dus nog leuke uitdaging. Samen met Marjan (lees:’Wisseling van de wacht’) wil ik een activiteitenboek maken. Elke week willen we samen met de juffen & meesters en de kinderen van Happy Hours activiteiten gaan doen die we later dan weer zullen uitwerken in het boek. Doordat hier bijna geen materiaal beschikbaar is, willen we voor de activiteiten zoveel mogelijk met lokale materialen zoals bananenbladeren, takken en 2ehands stof gaan werken.


R. Kelly in Kampala
Vrijdag 29 januari....samen met de HBO-V-meiden en Kim, een jongedame die hier al 3,5 jaar woont op naar Kampala! Eenmaal aangekomen in Kampala meteen de stad in, shoppen op de kralenmarkt met de dames....pfff wat een hel! De blonde zusters: “Oehhh roze, Niels we gaan een armband voor je maken!” (even een flashforward: Nou, ik heb m’n portie gehad, gisteren werd ik getrakteerd op een verschrikkelijk lelijke armband, gemaakt van alle roze/gouden/paarse overblijfselen van de kettingen van de zusters). Je hoort het al, de toon is gezet!
Na de markt even douchen, omkleden, haren voor het eerst weer eens in de gel en op naar R. Kelly! Ik was er helemaal klaar voor....al had ik me alleen niet helemaal voorbereid op een wedstrijdje elkaar fijn drukken in de rij, politie-omkopertje om iets meer vooraan te kunnen staan en een supersnel ritje op de boda-boda terug ( inmiddels ook wel doda-doda genoemd). Achteraf gezien was ik echt blij dat ik er levend vandaan ben gekomen, alhoewel het aan de andere kant wel heel bijzonder was om te zien hoe enthousiast de Afrikaanse menigte uit z’n plaat kan gaan.
Zaterdag en zondag stonden wederom in het teken van stad verkennen/winkelen...samen met Sunday, een vriend van Kim, ben ik op zoek geweest naar een backpacktas op de 2hands markt en wat kleren. Buiten dat Sunday gewoon een hele relaxte gast is, vond mijn portemonnee het ook zeer prettig om een Oegandees aan z’n zijde te hebben (bij het afdingen).


Wisseling van de wacht
Tja...het einde van de maand betekende ook het einde van Hennie....hier in Kinoni dan! Heb een toptijd met die gozer gehad en ga zijn humor en aanwezigheid hier zeker missen! Weet niet hoe het komt, maar op de een of andere manier tref ik altijd toch maar weer met de huisgenoten waarmee ik samen woon.
Of dat voor mijn nieuwe huisgenoot ook geldt?? Ze heet Marjan, is 18 jaar en komt uit het Achterhoekse Zieuwent! Verder is ze sportief, nuchter, lekker rommelig alhoewel ze haar malariatabletten keurig netjes in het keukenkastje in NL heeft laten staan en gaat ze hier door het leven onder de Oegandese naam Nakate....ofwel, ze behoort tot de KOEien-clan! Ik denk dat dat wel goed gaat komen!

HELAAS, geen foto’s, ben m’n camera vergeten mee te nemen...dom dom dom! Ik ga proberen deze week nog wat foto’s te posten!

CHEERS!






  • 06 Februari 2010 - 10:51

    Marion Van Lier:

    Hoi Niels,

    Gezellig verhaal weer.
    Succes met al de projecten in de community. Heb nog niets van Henny vernomen maar dat gaat wel komen denk ik zo.
    Groetjes Marion en voor iedereen daar.

  • 06 Februari 2010 - 11:23

    Jolanda:

    Niiiillless, goed bezig jongen, jammer van de foto's :P

  • 06 Februari 2010 - 14:25

    Bram:

    Heey Niels,

    Leuk verhaal weer. Succes met het opzetten van alle projecten, lijkt me een leuke uitdaging voor jou als ex CMVer ;p

    Groetjes.

  • 06 Februari 2010 - 17:24

    Noekie:

    Positieve berichten Niels! Leuk om te lezen, ga zo door! Blijf jij daar genieten, wij zullen ons hier binnenkort storten in het carnavalsgedruis..
    Liefs Anouk

  • 06 Februari 2010 - 18:07

    Bas:

    Gelukkig hebben we de... nog!

  • 06 Februari 2010 - 18:41

    Maud:

    Niels!!!
    Wat schrijf je toch leuk! Echt super om je ervaringen te lezen. Je bent weer genoeg in de weer zo te horen. Tof hoor! En hoe je het zo kan treffen met die huisgenoten? Logisch, jij als toffe gozer ;)

    Trouwens, die duivelse Maud gaat ze inmaken!!!!

    Geniet!

    X Maud

  • 07 Februari 2010 - 11:29

    Donny:

    He Niles,

    Weer een erg leuk stuk heb je geschreven als baaszz van de club:P

    Have fun!


  • 08 Februari 2010 - 03:46

    Anoukie:

    Ja broertje, de tijd vliegt he, en je doet zoveel weer in een korte tijd!Ik heb geskydived!zo gaaf!En jij bent ook alweer bijna jarig, vond het echt leuk dat je me belde!Ik ben zaterdag in de outback, ik ga ook een poging doen om je te feliciteren!
    Geniet ervan!
    kuskus

  • 08 Februari 2010 - 12:33

    Theun:

    Nielsjuh misjuhh!! Maar gaat daar allemaal super zo te lezen! Gedraag je! greetz

  • 08 Februari 2010 - 16:55

    Jenny En Henk:

    Lieve Niels,
    Wat een geweldig verhaal weer! Smullen...! Jullie zijn goed bezig zeg met de projecten, ben heel benieuwd hoe het gaat lopen.
    Wij gaan je nog wat sturen Niels (i.v.m. de 13e!!) geen idee wanneer je het zult ontvangen, maar dan weet je het alvast. Veel groetjes, dikke kus van ons.

  • 08 Februari 2010 - 20:36

    Wim:

    Ik ben wat aan de late kant, maar die lelijke armband, die die meiden zo goed bedoeld voor je gemaakt hebben, dat vond ik wel een goeie. Met Marjan gaat het ook best lukken, jou een klein beetje kennende. Succes met dat allemaal. Je beleeft veel, dus ben ik nieuwsgierig naar het volgende verhaal. Hou je goed. Groet.

  • 10 Februari 2010 - 18:34

    Stef:

    heeeyyy Nielsie

    Ziet er goed uit. En nu lekker aan de slag, he?

    Dikke kus
    pap

  • 10 Februari 2010 - 18:38

    Tyntu:

    He Topper,

    Ik ben weer veilig in Hollandia. Wat een feest, het sneeuwt hier weer. Klein contrast van 30gr naar -5.

    Lekker dan, camera vergeten. Ik zit hier helemaal klaar. Layout voor de posters is klaar. Ze kunnen zo de verkoop in! Hoe staat het verder met het project? Is er al een deur? :)

    Nog bedankt voor de super toffe tijd. Dat ga ik wel missen.

    Doe iedereen van mij de groeten en nog heel veel plezier en succes daar!

    Greetz,

    Hennie

  • 11 Februari 2010 - 20:06

    Rob En Ria:

    HEEEEEE VRIEND .......
    Alvast gefeliciteerd met je 24ste verjaardag !!!!!
    Maak er wat van,
    Poot en Kus,
    Rob en Ria.
Niels

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 71589

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 21 Mei 2010

Oeganda!

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid-Afrika

Landen bezocht: