Cat & Mouse! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu Cat & Mouse! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu

Cat & Mouse!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

23 Januari 2010 | Oeganda, Masaka

Zaterdag/zondag
Wederom wordt ik vroeg wakker! Als ik mijn tent uit kruip zie ik mistdampen opstijgen vanaf het meer. Ik geniet van het uitzicht en wordt rustig wakker onder het genot van een oude vertrouwde ‘Stoere Mannen Borrel’.
In de middag huren we een motorbootje en maken we een mooi tochtje langs 2 eilandjes midden in het meer. Aanmeren op 1 van de eilandjes is een heel avontuur...vooral met(lees: OM!) 'de zusters' hebben we veel lol.
Zondag is het alweer voorbij en zetten we koers richting Kinoni. Aangekomen in Kinoni voelt thuiskomen ook echt als thuiskomen. De kinderen zijn razend enthousiast en Edith (de vrouw die ik eerder Idis noemde, ik verstond het steeds verkeerd:s) wacht ons op met ‘evening-tea’en toast.

Maandag
Hatjoeeh! Ergens dit weekend heb ik een koudje opgelopen. Ook mijn handleiding van week 2 komt goed van pas: ben aan de race! Geheel toevallig is het niet als Caphas onze eerste afspraak verzet naar ’s middags waardoor ik nog even wat uitslaap.
s’Avonds hebben we een meeting met twee kleine koffiehandelaren. Zij kopen koffie in bij boeren in onze regio, laten de bonen pellen en verkopen bonen door aan handelaren in Kampala. Tijdens deze meeting komen we er achter dat er toch minder winst te behalen valt dan eerder gedacht. Mits deze mannen natuurlijk met juiste cijfers komen. Woensdag zullen we dit nog eens met Matthias bespreken.

Dinsdag
Vandaag (en donderdag) staat het holiday program voor de deur! Cavente kinderdorp in Vaassen, straatspeeldag in Arnhem, voetbaltoernooi in Rooidakke....ik dacht al heel wat evenementen georganiseerd zien worden, maar dit....was weer een hele nieuwe ervaring!
Een paar dagen voor de holiday program had ik al eens gevraagd of we niet eens naar de invulling van het programma moesten kijken. Na nog eens 3x vragen had ik me er bij neergelegd dat ik alles gewoon over me heen zou laten komen en dat ik nog maar 1 ding zou doen: GENIETEN!
Genieten werd al vrij snel aangevuld met verbazing! Om 14uur beginnen is 15.15uur aanwezig waarna de kinderen de weide ingestuurd worden er een programma wordt gemaakt. “We hebben een touw, een paar bellenblazers, een elastiek en 60 kinderen...nou, dat is makkelijk...we spelen achtereenvolgens: ‘touwtrekken’, ‘bellenblazen’, elastiekstieken en 100m sprint. Al is het publiek groter dan het deelnemersveld, met een dag als deze geldt er maar 1 ding: PLEZIER! En dat hebben de kinderen zeker!
We eindigen de dag met het ‘elderly project’. In groepen gaan we langs ouderen in de buurt om ze helpen met klusjes in en om het huis. Als we bij het eerste huis aankomen staan we voor een gesloten deur. De oude vrouw des huizes blijkt opgenomen te zijn in het ziekenhuis en wij besluiten om het stukje grond voor haar huis schoon te vegen. Al is ‘schoonmaken’ hier vooral ‘verplaatsen’, van dit initiatief zouden wij Nederlanders nog eens wat kunnen leren.

Woensdag
Vandaag gaan we met Matthias langs verschillende koffiekopers in Masaka. Aan het eind van de dag komen we er tijdens een gesprek met Matthias achter dat de koffieproductie van onze boeren te weinig is om ze verenigen en een deal te sluiten met een van de grotere koffiekopers. Flink balen omdat we nu voorlopig een flinke streep door koffie kunnen zetten.
In de middag hebben we een goed gesprek met Jeroen, Nederlandse regiocoordinator hier in Oeganda. We luchten ons hart en geven aan dat we het gevoel hebben ‘te’ weinig te betekenen en graag meer zouden willen doen. Jeroen geeft aan dat hij met Caphas, onze projectcoordinator om tafel zal gaan zitten en dat wij ons meer op de ‘sociale activiteiten’ binnen PELIDO kunnen gaan richten.
’s Avonds besluiten Hennie en ik voor onze buren/gastgezin te gaan koken, maarja...wat maak je dan? Gado gado met gehaktballen! Dit viel nog vies tegen op 2 blikken emmertjes met kolen. Desalniettemin serveren we 3 uur later een ‘heerlijk’ bordje Indische groenten, ingevette vleeshompen en de befaamde torentjes met rijst! De Oegandezen vinden het heerlijk en prijzen vooral de gehaktballen....Hennie en ik zijn blij dat ook smaak cultuurverschil kent.

Donderdag
Vandaag dag 2 van het holiday program. Na ons gesprek met Jeroen wil ik wat meer doen! Ik besluit het spel ‘Cat & Mouse’ te introduceren! Alle kinderen krijgen een staart, gemaakt van een bananenblad dat achter in hun broek wordt gestopt. Doel van het spel is om je eigen staart te beschermen, en zoveel mogelijk staarten van anderen af te pakken. De kinderen pakken het super op en hebben er veel lol in! Na dit spel spelen we nog wat spelletjes waarna de kinderen weer op pad gaan om te klussen bij ouderen in de buurt!


Vrijdag
Naar aanleiding van het gesprek met Jeroen bespreek ik vandaag met Caphas welke rol vrijwilligers in de toekomst precies voor het project kunnen invullen. Hennie en ik willen volgende week een plan schrijven om toerisme naar deze regio te halen. We denken hierbij aan een dagprogramma waarbij toeristen de schitterende omgeving kunnen verkennen en onderweg kennis maken met de verschillende projecten. Vanaf februari wil ik graag wat meer gaan betekenen voor de basisschool in de community, Happy hours. Het lijkt me erg leuk om wat sportlessen te verzorgen en daarnaast te kijken of ik iemand kan vinden die wat nieuwe activiteiten kan leren.


Overigens....

- Cat & mouse spelen we sinds deze week overigens ook binnenshuis! Zie foto’s/filmpje....
- Volgende week komt R. Kelly in het land...en ik heb een kaartje!
- Ik heb een postadres: PELIDO (Niels Arends) P.O. BOX 1149 Masaka, Uganda, East Africa
- De-Niels-is-weer-eens-iets-kwijt-teller staat op 5 : een telefoon, 2 shirtjes en 2 boxers....(m’n usb-stick, pinpas, shampoo vind ik tot nog toe gelukkig nog steeds gewoon terug)
- Vandaag kwam ik erachter dat er ook 9 mensen in een auto kunnen...de bestuurder deelt zijn plaats nl gewoon met een passagier, geen probleem!
- Bedankt voor jullie reacties, vind ze echt leuk! Ga zo door!










  • 23 Januari 2010 - 13:44

    Je Buurman T:

    Dikke shit ouwe!

  • 23 Januari 2010 - 14:37

    Marlies:

    Leuk verhaal weer :)
    Zo'n sportdag scheelt wel veel voorbereiding, fijn hoor ;)
    Kus

  • 23 Januari 2010 - 15:14

    Hiltje:

    Wat een lief huismuisje heb jij haha. Of zit er een complete family in je huis? Klinkt allemaal heel stoer, have fun xxx

  • 23 Januari 2010 - 15:41

    Wim:

    Mooie foto van de waar op de markt. Jammer dat er een streep door de koffie moest, maar gestreepte koffie is waarschijnlijk ook niet lekker. We hebben weer genoten van je verhaal. Succes en een groet.

  • 23 Januari 2010 - 16:06

    Simon:

    Super verhaal kerel!Ben jaloers dat jij daar sportdagen aan het organiseren bent! Succes met de race..en volgende keer wel een foto van de gado gado uit die 2 blikken, ben erg benieuwd hoe je dat daar voor elkaar gekregen hebt.

    greets!

    Simon en ook Tamara!

  • 24 Januari 2010 - 11:49

    Lieke:

    Hopelijk kan je snel iets vinden waar je echt je ding in kan doen. Maar sportlessen op school zijn natuurlijk al super!
    Kende het Cat and Mouse spel nog niet maar erg leuk, al hoef ik die muis daarna niet in mn eigen huis ;)

  • 24 Januari 2010 - 14:11

    Rob En Ria:

    Haaaa Vriend,
    Met koffie valt dus niks te verdienen? En met toerisme: verdient die Roland met dat mooie plekje aan het meer wel wat? Blijf zoeken naar mogelijkheden. Veel Plezier.

  • 24 Januari 2010 - 14:14

    Opa En Oma:

    Niels, we zitten hier bij Appie en Willy. Met ons gaat het goed en met jou, zo te zien ook.
    We hebben je laatste verslag gelezen en de foto's bekeken. Opa zei: "Het is jammer, dat we dat in de Indie tijd niet zo konden doen.
    Veel succes en groeten van ons en Willy, Appie, Carine en Rianne.

  • 25 Januari 2010 - 10:07

    Jenny En Henk:

    Lieve Niels,
    Met heel veel plezier lazen wij weer jouw verslag, wat maak jij prachtdingen en prachtmomenten mee! En wat laten de foto's een mooi landschap, mooie mensen en een fijne sfeer zien! Veel liefs en dikke knuffel,
    van je oom en tante

  • 25 Januari 2010 - 10:38

    Bas:

    Goeie shit die sportactiviteiten. Jammer van die koffiebonen. Hopelijk komen er nog kansen al zijn die sport lessen op school waardevol.
    gegroet,

  • 25 Januari 2010 - 12:15

    Theun:

    Mooi werk! Groeten ook namens de collega's van Hi!

  • 26 Januari 2010 - 13:37

    Favo:

    -Zusters zijn altijd goed voor een potje lachen :)!
    -Vooral "dunne shit" denk ik :P
    -Zie een uitdaging in touw, elastiek en 60 kinderen, bouw eens een hangbrug; kinderen genoeg om aan elkaar te knopen!
    -Als de kat van huis is...
    -Lesje "verplaatsen van" heb je zo te horen al goed opggepikt, boxers komen vast weer boven water
    -Als je je echt gaat vervelen kan je altijd nog kijken of je met z'n 10en in die auto past!
    -Iets-kwijt-teller: 1, JOU

  • 26 Januari 2010 - 22:49

    Chantal Rovers:

    He Niels!
    Is al even geleden was behoorlijk druk met mijn eigen voorbereidingen, afscheid nemen en blablabla. Maar ziet er zeer goed uit! Leuk die filmpjes, krijg je een beetje een idee. En als het er bij mij ook zo uit gaat zien ben ik helemaal blij! Op die muis na dan...

    Geniet!

    kus

  • 27 Januari 2010 - 14:56

    Je EX (baas):

    Niels is de gootste HI sponsor in Oeganda! De kleren staan je goed. We missen je wel nu bij - 10 graden buiten. De verslagen zien er goed uit, inclusief de foto's. Heel veel groeten uit nijmegen.
    Roy en Theun en Kim

  • 29 Januari 2010 - 10:52

    Jasmijn:

    Hee Niels!

    Ik stond nog steeds in je mailinglist, leuk want nu kan ik je reisverhalen weer lezen, zo blijf ik toch nog een beetje up to date. Dus ook de reis-modus nog niet uit kunnen zetten? Hartstikke mooi!! Ik blijf het volgen want het klinkt erg goed allemaal..

    Liefs, Jasmijn

  • 29 Januari 2010 - 11:03

    Stef:

    Schoenmaker hou je bij je leest. Waar ben jij nou echt goed in? En kun jij met je fantasie ver komen? Juist! Dingetjes organiseren voor heeel veel kinderen. de community zal het zeker op prijs stellen. Gaat goed zo. Dikke kus. pap

  • 02 Februari 2010 - 14:46

    Ome Rob:

    Haaaaaaa Vriend,
    Deel eens viltstiften en papier uit en laat talenten tekenen of deel mesjes uit en laat ze uit een tak wat houtsnijwerk doen. Als 't wat is richten we een importzaakje op in Ugandese kunst. Poot, Rob.

  • 10 Februari 2010 - 06:38

    Sjon:

    Hallo Niels,
    We kennen elkaar niet al zie ik dat een ontmoeting had gekund vanwege je eerdere verblijf in Stellenbosch. Daar woon ik namelijk. Ik kwam op je verslag door op 'koffiekopers' te googelen. Ik wil iets gaan doen met koffie kopen. Jouw ervaringen in Oeganda zijn daarbij wellicht interessant. Als je er meer over kwijt wilt ben je van harte welkom op m'n email: troost@live.co.za.

    Groetjes,
    Sjon
Niels

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 71597

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 21 Mei 2010

Oeganda!

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid-Afrika

Landen bezocht: