Aan de slag met koffie en toerisme! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu Aan de slag met koffie en toerisme! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu

Aan de slag met koffie en toerisme!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

16 Januari 2010 | Oeganda, Kampala

Alweer een week voorbij en een hoop gebeurt, om het typisch-on-Niels toch maar eens te ordenen zal ik jullie van dag tot dag mee laten zien hoe mijn leventje hier verloopt. Helaas heb ik op dit moment geen tijd om foto's te uploaden, ik hoop jullie ergens in de komende week te voorzien van foto's.

Zondag
Na een zaterdagavondje stappen in Masaka even flink bijkomen met thee en een chapatti met ei (ei-wrap). Wat een avond, samen met de andere vrijwilligers en wat mensen uit de backpackers wat gegeten en een dansje gewaagd in Club Ambiance. Een hippe Afrikaanse club met Oegandese reggea muziek.
Vandaag alles rustig aan, even weze internetten en wat spullen gekocht. Onder andere een spiegel ( bij thuiskomst ook meteen alweer kapot gegaan). Na hutspot gegeten te hebben bij de backpackers zetten Hennie en ik koers richting ons huis in Kinoni. Alvorens we bij een taxibusje instappen spreken we met de chauffeur af dat hij meteen vertrekt voor een iets hogere prijs. Na een half uur vertrekt het busje afgeladen vol richting Kinoni. Eerst nog even tanken en dan rijden we toch echt. Naast me zit een vrouw bijna op mijn schoot. Erg knus, maar ik ben er eigenlijk wel klaar mee (brakheid slaat toe). Als ik even omgedraaid zit om met Hennie te praten besluit de vrouw op schoot het ijs te breken en plukt aan mijn haar. Hennie, en door hem ik ook, komen niet meer bij van het lachen. Ook de rest van het busje (lees +-20 personen) is de actie van de vrouw niet ontgaan en lacht/joelt/fluit mee. s’Avonds komen Hennie en ik gesloopt thuis en slapen vroeg.

Maandag
Negen uur stipt staat Vincent op ons te wachten. Vincent is een van de mensen van de projectorganisatie PELIDO en is directeur van een basisschool. Vandaag zal hij samen met ons op de motor richting twee projecten gaan. Het heeft geregent, en dat betekent spekgladde kleiwegen. Een van de projecten die we vandaag bezoeken is het ‘kippenproject’. We bezoeken een farmer met legkippen. In de community zijn zes kippenprojecten welke zijn opgezet door PELIDO. Tijdens de vragen die we stellen komen we er achter dat deze boer weinig inzicht heeft in de kosten die hij maakt en dat ook de winst niet altijd duidelijk blijkt. Dit vind ik interesant en wil ik graag met Matthias (zie dinsdag) bespreken.

Dinsdag
Vandaag vroeg uit de veren voor een meeting van 9 uur met Matthias, ook een van de mensen van de projectorganisatie PELIDO. Matthias heeft agri-culture gestudeerd en is helemaal thuis in alles wat met het verbouwen van gewassen (etc) te maken heeft. Om 12 uur beginnen we de meeting. Ondanks de vertraging is het een goede meeting. Hennie en ik besluiten ons te focussen op de koffieprojecten omdat daar veel winst in te behalen valt. Zonder jullie teveel te vermoeien met details zal ik kort proberen uit te leggen wat we willen gaan doen. We willen de boeren (als eerste de wat grotere boeren) samen laten werken zodat ze als een groter geheel kunnen verkopen en zodoende aan een grotere koper kunnen verkopen. Op deze manier worden tussenpersonen overgeslagen en krijgen de boeren een hogere prijs voor hun koffiebonen. Als het lukt om de wat grotere boeren samen te laten werken willen we de kleine boeren ook aan laten haken. Om jullie een idee te geven wat wij bedoelen met een iets grotere boer: deze bezit 1 tot 2 hectare ( nog steeds klein dus;)).
Doordat we in de periode van Hennie, deze vertrekt eind januari, weinig tijd hebben, besluiten we om het kippenproject te parkeren en hier later op terug te komen.

Woensdag
Vandaag een meeting met Livingstone, headmaster van een privéschool in de community en tevens nauw betrokken bij de organisatie van PELIDO. Livingstone laat ons zien dat zijn leerlingen geen schoolbanken hebben, met 20 in een lokaal van 3 bij 3 zitten, 1 tot 5 boeken per klas hebben en zijn leraren vaak vrijwillig werken omdat er geen geld is. Wij vragen hem hoe dit geregeld is bij de overheidsscholen. Hier blijkt alles wel op orde te zijn en is het onderwijs voor elk kind gratis. Nadeel van dit systeem is dat kinderen met 50 tot 100 in een klas zitten. Wat is nou beter? Wij vragen ons dit ook nog steeds af en besluiten om ons hier voorlopig niet op te richten.

Donderdag
Vandaag gaat alles anders dan! Wij denken dat we vandaag met Caphas gaan kijken hoe we toerisme naar de community kunnen halen, hoe we het 2daagse vakantieprogramma gaan invullen en hoe we de volgende week gaan inplannen. Dus niet!
9 uur staat Vincent voor de deur ( wij waarderen Vincent ontzettend voor het op tijd komen, dat hij vervolgens altijd nog een half uur ontbijt bij onze buren vergeven we hem graag). Hij neemt ons mee naar de vrouwen die Arts & Craft maken waarna we met hem een housevisit doen en een potentieel huis bekijken waar we toeristen willen onderbrengen. Hennie en ik zijn erg enthousiast als we de locatie zien. Het traditionele huisje wat nog wel een kleine opknapbeurt verdiend, ligt midden tussen de maisvelden en wordt verrijkt met schitterend uitzicht.
Op onze weg terug krijgen we een lekke band, waarna Vincent ons dropt in de community en op zoek gaat naar een monteur. Ik besluit een bal van bananenbladeren te kopen en wat te gaan hooghouden. Binnen ‘no time’ verzamelen zich 20 kinderen om ons heen waarna Hennie en ik wat spelletjes verzinnen….overgooien, voetballen, overlopertje en hinkelen. De kinderen zijn razendfanatiek en ook wij hebben er ontzettend veel lol in.
Nog een lekke band en lege benzinetank later komen we gesloopt thuis. Eigenlijk zouden we Caphas nog meeten, maar de zon heeft Hennie in z’n bolletje gevat waardoor deze vroeg zijn bed in kruipt. Ook Caphas komt het slecht uit en we verschuiven de meeting naar maandag.

Vrijdag
Midden in de nacht rinkelt mijn wekker, (lees: 6uur) want…..we gaan naar Lake Bunyoni! Ik heb er erg veel zin want dit schijnt ‘het’ mooiste meer van Uganda te zijn. Na een onheilspellende trip komend om 17u levend aan op plaats van bestemming. M’n eerst woorden zijn…WHAUUW!!! De Nederlandse eigenaar Roland wijst ons naar de tent, vanaf waar we een prachtig uitzicht hebben over tussen bergen gelegen meer. Wat een lekkere plek is dit! Als ik hoor dat dit meer Bilharzia-vrij is, neem ik meteen een frisse duik. s’Avonds eten we pizza en hebben we boeiende gesprekken...’sex, drugs en….beestjes!’

Zaterdag
Vandaag maar eens de omgeving verkennen. Er schijnt hier een mooi uitzichtpunt te zijn waar wij naar toe willen wandelen. Heb zelf nog wel zin om er even met de kano op uit te gaan!


Ps:
Bedankt voor jullie leuke reacties! Ik heb inmiddels contact gehad met Be More over de donanties die zijn gedaan door mensen en heb nu een overzicht. Zouden jullie mij ajb kort een mail willen sturen als je geld hebt overgemaakt, ik vermoed nl dat niet iedereen in mijn overzicht staat. Alvast bedankt, ofwel: Webale!


  • 16 Januari 2010 - 10:16

    Wim:

    Wat een week vol verrassingen en van verscheidenheid. En met een beetje een brak lijf lijkt koffie beter dan kippen. En dat completeren met een frisse duik in dat mooie meer. Succes en een groet.

  • 16 Januari 2010 - 10:24

    Marion Van Lier:

    Hoi Niels,

    Weer mooie verhalen. Ja, je moet keuzes maken want er is zoveel te doen in de community.
    De 5 nieuwe watertanks zijn goedgekeurd dus ik hoop dat ze nog steeds stenen aan het maken zijn.
    Leuk dat jullie met het koffieproject aan de slag gaan. Wederom succes en geniet
    groetjes Marion

  • 16 Januari 2010 - 13:33

    Bart:

    Nilis! Kei mooi! Er ligt nog bakken met werk voor je! Het zijn hele mooie en uitdagende projecten.. Wordt na elk bericht weer een tikkeltje meer jaloers.

    Je zou in Nederland eens in een volle bus aan iemand zijn haar moeten gaan plukken ;-). HAHA! Mooi man..

    Neem dit weekend nog maar eens een goede duik en dan ken je maandag weer flink aan de bak!

    Später! Groetjes Bart

  • 16 Januari 2010 - 19:20

    Stef:

    heeey Nielsie, mooie projecten. Fairtrade he?
    Gaat goed. Komt structuur in. Dikke kus, pap

  • 17 Januari 2010 - 10:02

    Lisanne (huis):

    Heej Niels!
    Zo te lezen vermaak jij je wel daar! Ik zou zeggen, ga zo door!

    Tot snel weer,
    Liefs x

  • 17 Januari 2010 - 14:28

    Jenny En Henk:

    Ha Niels,
    Wat een mooi verslag heb je er weer van gemaakt. Henk en ik lezen het met veel plezier en vooral met bewondering, wij zijn erg onder de indruk. Jij doet het tóch maar mooi! En wat maak je veel mee, geniet er van jongen!
    Kus, Jenny en Henk

  • 20 Januari 2010 - 16:26

    Lia (mama Van Bart):

    Hoi Niels

    Weet je zeker dat het meer Bilharziavrij is?Ik zou het nog steeds niet vertrouwen. Let goed op voor rare beesjes.
    Super leuk om jou verhalen te lezen.
    Het uitzicht is wat minder, maar goed, paar dagen behelpen.
    Succes verder!!!
    Groetjes Lia

  • 01 Februari 2010 - 16:55

    Sanja (sanjaven@gmai:

    Hallo Niels,
    Je kent me wel niet maar ik lees je verslagen en wil je bij deze laten weten dat ik enorm veel respect heb voor wat je doet.
    P.S. Je hebt een lieve vader.
    Groet Sanja.
    Ga zo door.
Niels

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 71595

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 21 Mei 2010

Oeganda!

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid-Afrika

Landen bezocht: