Een lesje toileteren! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu Een lesje toileteren! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Niels - WaarBenJij.nu

Een lesje toileteren!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

06 Januari 2010 | Oeganda, Masaka

Vandaag heb ik weer even tijd om mijn verhaal van gisteren af te maken. Deze week zal vooral in het teken staan van het leren kennen van de verschillende projecten, zodat we ons vanaf volgende week kunnen focussen op de projecten waar wij (Hennie en ik) het meest kunnen betekenen. Hier zal ik later nog wat meer over vertellen, aangezien we vanaf morgen alle projecten zullen bezoeken en dan een ‘officieel ontvangst’ van de community waar we in werken zullen krijgen.
Het cultuurverschil is enorm, al voel ik me hier al helemaal thuis! De Oegandezen hebben ontzettend veel respect voor ons westerlingen en zijn zeer dankbaar dat wij hen komen helpen. Alhoewel het voor ons spannend is om hier te zijn, blijkt het ook voor hen een zeer spannende en nieuwe ervaring om met Mzungu’s (blanke in Luganda) om te gaan. We worden dan ook veel nageroepen door mensen op straat, waarop ze vriendelijk zwaaien. Ergens is het ook wel begrijpelijk want behalve de vrijwilligers van Be More, zijn er hier maar weinig blanken te vinden.
Naast de projecten was ik vooraf zeer benieuwd naar de manier waarop ik hier zou gaan leven. Hierop heb ik nu antwoord, en ik kan jullie vertellen: DIT VALT 100% MEE!
Het eten is geweldig! Idis maakt elke dag heerlijk en gevarieerd eten voor ons klaar! Behalve dat ik hier in 5 dagen al meer fruit op heb dan ik in NL in de laatste 5 maanden, eten we verse vis, rundvlees, sweet potato, boontjes, kool, rijst, spagetti, gebakken ei, chapati (soort wrap/pannekoek) en kregen we gisteren zelfs een soort van pindasaus!
Een douche moeten we hier helaas missen. Elke dag krijgen we een kleine tank met heet water waarna we ons kunnen wassen met water uit een teiltje. Achja, het is prima! Alhoewel het altijd even van een koude kermis thuiskomen is, als Hennie vol enthousiasme roept: “Zo, nu eerst ff lekker douchen” en je vervolgens te bedenken dat je het toch echt met bak water moet doen.
Tot slot het toillet. “De Franse wc’s zijn altijd al een hel, hoe behelpen moet dat zijn met een gat in de grond?”, dacht ik van te voren. Ook dit valt mee, het is even oefenen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het een stuk efficienter (in tijd), ik zal het jullie leren:
Toileteren in 6 stappen volgens Niels
1) Kleed je om en zorg dat je alleen een kort sportbroekje aan hebt en een t-shirtje
2) Loop naar het toilet, een schuurtje in de tuin
3) Trek je broekje uit en hang deze aan de muur
4) Kies positie boven een gat van 10 bij 20cm onder het toeziend oog van verschillende 4, 6 of 8 voeters
5) Hoor hoe je je uitwerpselen na 50 feet op de grond stuiteren en kleed je weer aan
6) Net voordat je de deur wil openen vraag je je nog even af of niet wat vergeten bent (hoef ik niet door te spoelen??) om vervolgens binnen 2 minuten weer terug te zijn in huis (in NL duurde dit dikwijls een kwartier....tot ongenoegen van mijn huisgenoten)
Ik ben jullie gisteren volgens mij vergeten om het landennummer van Oeganda te geven, met alles erop en eraan kun je dus bellen/smssen naar dit mobiele nummer:
+256 702924941
Bellen gaat heel gemakkelijk en vrij goedkoop via Skype of een site als belpiraat (0900 0216, 13 p/m).

  • 06 Januari 2010 - 14:39

    Marlies:

    Leuk verhaal weer, maar nu klets ik even verder met je op msn..Toch leuker ;)
    xxx

  • 06 Januari 2010 - 14:49

    Lieke:

    Hey Niels!

    Jeetje op eet gebied hebben jullie het goed! Daar kan een studentenmaaltijd zeker niet tegen op ;)
    Bedankt alvast voor je toiletinstructies, zal er zeker wat aan hebben haha!
    Geniet van alles en iedereen om je heen!

    Groetjes!

  • 06 Januari 2010 - 14:56

    Favo:

    Dus geen V.I.???

  • 06 Januari 2010 - 15:03

    Wienke:

    He Niels leuk om alweer een verhaal te krijgen! Haha dus de toiletten daar zijn nog rampzaliger dan het loszittende toilet in het klooster? :P Lijkt me wel even wennen idd! Ik kijk uit naar al je andere verhalen! :)

    xxx Wienke

  • 06 Januari 2010 - 15:14

    Marion:

    Hoi Niles,

    Leuk te lezen, ga verder even je verhaal op mij gmail lezen.

    Geniet

    En goed blijven richten!!

    Marion

  • 06 Januari 2010 - 15:23

    Lotte:

    Eef... wat is V.I.?? ;)

  • 06 Januari 2010 - 15:27

    Marion :

    wat een leuke foto zeg met dat fotoboek.
    Misschien kun je hem naar mij sturen via gmail. En jullei verblijf ziet er aardig uit. Herkenbare stoelen enz.

    groetjes

  • 06 Januari 2010 - 15:48

    Hiltje:

    Hiiii Nilles!
    Klinkt nie slecht nie:)Je maakt ons wel jaloers aangezien hier nog steeds sneeuw ligt.. Heel veel plezier de komende tijd
    xxx

  • 06 Januari 2010 - 18:56

    Roanne:

    Heey Niles!

    Das toch heel anders dan met ons in alle luxe in ZA!

    Klinkt allemaal super gaaf en mooie foto's! Ben benieuwd hoeveel je daar kan betekenen met het project dat je gaat doen!

    Veel plezier! Kus

  • 06 Januari 2010 - 20:33

    Nanda:

    Heej Niels,
    Leuk om te lezen hoe het je daar vergaat! Zo spreek je elkaar elke dag tot vervelens toe :p... zo spreek je elkaar een jaar niet...en zo weet ik ineens weer precies wat jou bezig houdt. Ik vind dit soort reisverhalen geweldig dus zal fanatiek blijven meelezen.
    Super veel succes nogmaals!
    Oh ja... hihi gebruik je daar geen toiletpapier :p :o ??
    Greetz Nanda

  • 06 Januari 2010 - 20:52

    Wim De Waal:

    Nog maar net bekomen van je voor mij eerste verhaal en daar is het volgende alweer. Prachtig. Omkleden in sportbroekje en t-shirt. Maar dat t-shirt is natuurlijk niet persé nodig om naar het toilet te gaan,maar het zal wel voor het ongedierte zijn. Er wordt gekookt, begrijp ik,en daar hoeven jullie je drie maanden niet druk om te maken? Wellicht ben ik wat voorbarig. Ik hoor wel weer. Geniet en een groet.
    Wim.

  • 06 Januari 2010 - 21:52

    Donny:

    He NILES!

    Heb je weer leuk geschreven;) Wat zwaar relaxed dat het eten goed te eten is... Kom je iig niet thuis als een botje ghehe. Mooie foto's ook!
    Succes met toileteren.. (is ongeveer hetzelfde als naar de wc gaan als je extreem nodig moet op een bouw waar alleen dixi's staan;)

    Mazzel donny

  • 06 Januari 2010 - 21:53

    Jenny En Henk:

    Lieve Niels,
    Nou dat klinkt goed zeg! En wat een luxe onderkomen! Leuk die foto's! Volgens mij voel jij je daar al helemaal thuis!
    Veel succes!
    Henk en Jenny

  • 06 Januari 2010 - 22:14

    Joyce V.d.Berg:

    Heyyy Niels!!

    Woow ik ben super jaloers!! Na Zuid Afrika gewoon nog een keer voor een paar maanden weg! Eigenlijk moet ik je maar gewoon na doen ahah. De foto's zien er super uit. En ik denk dat het toiletteren je ook wel gaat lukken!!
    Heel veel plezier en succes!!

    xx joyce

  • 07 Januari 2010 - 07:20

    Chef Rik:

    Ha die Anus!
    Je bent weer een mooi eindje van huis zie ik...
    Geniet er van, en -uiteraard- Hol 'm in de Box!!!

  • 07 Januari 2010 - 12:15

    Rob En Ria:

    Ha vriend,
    fijn, dat je goed bent aangekomen en je geniet van je nieuwe omgeving. Over het eten maakten we ons eerst wel wat zorgen, maar dat ziet er fantastisch uit! Alleen dat toiletteren is wat minder, maar dat zal ook wel wennen .....
    Ontzettend veel succes en plezier gewenst en ..... pas goed op jezelf!

    Trouwens, wil je voortaan ons goede e-mailadres gebruiken: rob.havenstroom@xs4all.nl? Alvast bedankt!

  • 07 Januari 2010 - 12:53

    Suzanne:

    Hey Niels,
    Leuk die verhalen, maar je toiletgang moet je maar niet zo duidelijk beschrijven hoor! :) Veeg jij je billen niet af trouwens? Of was je die stap vergeten? In oeganda vinden ze dat ook vast wel prettig hoor!
    Het lijkt wat meer op mijn leventje toen in Ghana geloof ik! Leuk dat het je zo bevalt, ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Groetjes Suzanne

  • 07 Januari 2010 - 13:20

    Lars:

    Vergat je behalve het doorspoelen het afvegen (handje gras door de naad)?

    En de Franse toilet word pas een hel als de maag het niet meer doet en de Norit op is. Wanneer dat gebeurd...maak ff een eenzelfde verslag!!

    - You can shake and dance, the last drop will always end up in the ...?

  • 07 Januari 2010 - 14:25

    Tamara:

    Als je jouw Birkenstock maar bij je hebt...! ;)
    Leuk om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt en ook het douchen best wel mee valt.

    x Tamara

  • 07 Januari 2010 - 15:21

    Tineke:

    Hey Baas(je) Wat smakelijk kun jij dat toch weer vertellen.Zou bijna jaloers worden op dat w.c gebeuren. Nee alle gekheid op een stokje Knap van je dat je je zo snel aanpast aan de leefgewoontes daar En wat een mooie fotos Caphas en Idis lijken me erg lieve mensen.Gauw weer een nieuw berichtje he ? Liefs mam.

  • 07 Januari 2010 - 15:21

    Tineke:

    Hey Baas(je) Wat smakelijk kun jij dat toch weer vertellen.Zou bijna jaloers worden op dat w.c gebeuren. Nee alle gekheid op een stokje Knap van je dat je je zo snel aanpast aan de leefgewoontes daar En wat een mooie fotos Caphas en Idis lijken me erg lieve mensen.Gauw weer een nieuw berichtje he ? Liefs mam.

  • 07 Januari 2010 - 18:06

    Bart:

    Nilis! Heerlijk verhaal... haha! Lekker kakken in Oeganda met Niels! Leuk ook met al die kijkers. Is wel gezellig ;-)!
    Jonge ik ben helemaal aant genieten van je verhaal! Echt vet! Ik hoop dat je zo ijverig blijft met het schrijven van verhalen!

    Idd.. Eef! Jammer dat er geen vi is.. Haha! heb je je abonnement deze keer niet omgezet??
    Dat zou ik het meeste missen bij het poepen.. Dat je niet even lekker kunt zitten genieten van een vi-tje!

    Tot je volgende verhaal!

    Groeten Bart

  • 07 Januari 2010 - 21:21

    Jolanda:

    Grrrr... ziet er weer verrektes goed uit Niiillleeesss..... XXXX

  • 08 Januari 2010 - 12:21

    Stef:

    Heeeeeyyyyy hotelgast, je hebt ons op een pracht idee gebracht man. We zorgen er voor dat we zelf zo'n 'stortplaats' in ons achtertuintje hebben, tegen de tijd dat je weer eens thuis komt: regelmatige aanvoer van verse mest gegarandeerd. Goed goan he? Dikke kus, pap

  • 14 Januari 2010 - 14:32

    Darja:

    Hoi Niels,

    Ik zal mee eerst even voorstellen, ik ben darja en een collega van je moeder, wij draaien regelmatig samen een avonddienstje. Je moeder vertelde vol trots over je vrijwilligerswerk voor be-more en dat je een weblog bijhoudt. Die moest ik natuurlijk wel even bekijken.
    Het toileteren heb je snel onder de knie en je moet maar zo denken er zijn ergere plaatsen om je behoefte achter te laten...
    Heel veel succes daar, maak er wat van.
    Groetjes Darja
Niels

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 71592

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 21 Mei 2010

Oeganda!

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid-Afrika

Landen bezocht: