ZzZzZzANZIBAR!! - Reisverslag uit Chitimba, Malawi van Niels - WaarBenJij.nu ZzZzZzANZIBAR!! - Reisverslag uit Chitimba, Malawi van Niels - WaarBenJij.nu

ZzZzZzANZIBAR!!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

14 April 2010 | Malawi, Chitimba

Alweer meer dan een week verder kijk ik terug op een relax weekje Zanzibar! Op dit moment ben ik Malawi. Met Nomad (reisorganisatie) zal ik van Dar es Salaam naar Johannesburg reizen in een overlandtruck.

Okeee, eerst Zanzibar! Na twee uur op een boot zitten (die we trouwens nog bijna gemist hadden) komen we aan op een regenachtig Zanzibar. Lekker dan, hele rit schitterend weer gehad…regent het op Zanzibar! Stone Town is het enige stadje van het eiland en we willen hier eerst wat tijd spenderen. Ons hostel vinden blijkt niet eenvoudig. Het centrum ( waar ons hostel zit) is een doolhof van smalle steegjes. Als we aankomen bij ons hostel, het Flamingo hostel…blijkt de kamer waardeloos. Deze heeft in onze ogen meer weg van een gevangeniscel en we besluiten verder te zoeken. Uiteindelijk komen we uit bij het Anex Abdullah guesthouse! Schoon, handdoeken, eigen badkamer, tv en goedkoop….top! Na het inchecken verkennen we de stad. In Stone Town waan ik me in Italië….gezellige steegjes omringt door hoge oude gebouwen. We lopen wat rond, spelen FIFA in een lokaal kroegje (waar ik met Nederland met 7-0 klop krijg van Engeland….shame!) en eten ‘s avonds in de Forodhani Gardens. Hier stallen allerlei kraampjes hun etenswaar uit en kan je zelf kiezen wat je eet…..waarna ze het opwarmen op een bbq. Pizza’s, patat, vlees en vis….. veeeel vis! We worden bevlogen door marktlui die ons maar al te graag uitleggen hoe lekker hun eten wel niet is en ons binnen proberen te halen! Uiteindelijk blijkt dat je zelfs hier ook nog flink af kan dingen, een sport waarin ik inmiddels aardig goed geworden ben. Het is een gezellige bedoening en ook de tweede avond gaan we hier ‘uit’ eten. Beide avonden vullen we met CL (voetbal) kijken aan het strand! Prima!
De tweede dag boeken we een trip naar het zuiden van het eiland, waar we met dolfijnen gaan zwemmen! Trouwens best grappig. In Stone Town spreken 10 duizend mensen van verschillende bedrijven je aan of je interesse hebt in een dolfijnentour en krijg je de indruk dat je echt kan kiezen! De ochtend dat we opgehaald worden blijkt 1 busje alle mensen in Stone Town op te halen en zijn de verschillende namen alleen maar een reden om mensen verschillende prijzen te laten betalen…net DSB Bank met z’n Frisia/Postkrediet/Becam/etc..….best smart! Maar goed, eenmaal aangekomen aan de zuidkant van het eiland….stappen we in een klein gammel motorbootje waarin we op zoek gaan naar de dolfijnen. Na een minuut of 20 hebben we ze gevonden en wordt ons verteld dat we ons klaar moeten maken….snorkel op, duikbril op en flippers aan! De dolfijnen zwemmen in een school en blijven constant in beweging. Dit houdt in dat de schipper zo dicht mogelijk bij probeert te komen, waarna hij ons het sein geeft om in het water te springen. Vervolgens…kop in het water en zwemmen als een gek om ze bij proberen te houden. Mijn snorkel blijkt lek, dus dat gaat de eerste keer lekker mis. Als we de dolfijnen kwijt zijn worden we weer in de boot geroepen waarna we het nog zo’n 5 keer proberen. Van deze 5 keer heb ik 1 keer het geluk dat ze echt ontzettend super dichtbij komen! Twee dolfijnen dartelen om elkaar heen en komen zo dicht bij dat ik ze zelfs aan kan raken. Aangezien het ‘wilde dolfijnen’ zijn besluit ik dit maar te laten. Al is het maar kort…wel een geweldige ervaring hoor!
Na de dolfijnen bezoeken we het enige bos op het eiland. Hier leven de Red Colobus monkeys, een aapsoort die, als ik onze gids moet geloven, alleen op Zanzibar leeft. We lopen een uur door dit bos en zien ze van ontzettend dichtbij….spelen, eten, pissen, poepen….net mensen! Grappige beesten!

In Stone Town horen we van verschillende mensen dat het noorden van het eiland echt super moet zijn en zetten daarom koers richting het noorden, wat ongeveer een uur rijden is. We boeken een banda bij Kendwa Rocks, een supermooi resort direct aan het strand! Witte stranden, blauwe zee, ligstoelen, palmbomen….ja, dit is hoe ik me Zanzibar had voorgesteld! Hier verblijven we 3 nachten en trekken we veel op met een Amerikaanse, haar naam is Jen. Zij heeft een week vrijwilligerswerk gedaan in Tanzania en combineert dat met een week Zanzibar. Oa met Jen doe ik een snorkeltrip in de buurt van een klein eiland tegenover Zanzibar, Memba. Na m’n mislukte snorkelavontuur bij de dolfijnen heb ik mezelf maar een snorkelsetje gekocht. Een knalgele! De snorkeltrip is relax en goed geregeld. Anderhalf uur varen, 2 uur snorkelen en dan een warme lunch. Ik vind het snorkelen hier echt geweldig. Wat een vis; zebravissen, zeesterren, oranje vissen en nog veel meer....hele scholen zwemmen voorbij! Vind het jammer dat ik er zo weinig van weet, want heb geen idee wat er voor me langs zwemt! Achteraf ook maar goed ook, want als we weer terugvaren schiet er een lange dunne vis over de oppervlakte van het water voorbij. Iemand verteld me dat dit een Lionfish is, welke behoorlijk giftig moet zijn. Als ik nog eens goed kijk, besef ik dat ik die in de uren ervoor ook al meerdere malen voorbij heb zien zwemmen.
De rest van de dagen chillen we op het strand, voetballen/volleyballen we wat en gaan we naar strandfeestjes. Doordat het laagseizoen is, is het vrij rustig…maar nog steeds prima vertoeven! In Kendwa ontmoet ik trouwens ook weer 3 van de zusters die ik in Oeganda stage lopen. Zij (Janey, Stephanie en Ellen) zijn hier een week op vakantie…..om……Bounty’s te eten op (wat zij noemen) een Bounty eiland! Althans, dat is wat ze al maanden roepen! ( later kauwen ze met pijn en moeite een bounty weg en vertellen ze me dat ze eigenlijk helemaal geen Bounty’s lusten….maarja, volgens hen kan je niet op een Bounty eiland zijn geweest zonder een Bounty gegeten te hebben…..DUSSS).
Zondag is het tijd voor afscheid. Simon blijft nog een aantal dagen op Zanzibar en vertrekt dan naar Kenya. Ook de zusters blijven nog wat langer. Ik moet terug naar Dar es Salaam, want een dag later vertrekt mijn trip met Nomad tours. Wel jammer, want ik had het gemakkelijk nog een week uitgehouden op Zanzibar!


De volgende ochtend ontmoet ik de NOMAD-groep waarmee ik naar Johannesburg zal reizen. Althans, een deel ervan. Sommigen zijn al opgestapt in Nairobi en stappen eerder uit. Ik ben de enige Nederlander tussen 3 Argentijnen, 4 Duitsers en 2 Zwitsers. Jaboe (gids/kok), Simba (chauffeur) en July (Duitse vertaler) maken de groep compleet. Het is een vrij oude groep(lees: 30-40gers), maar met gezellige mensen.
De eerste twee dagen rijden we veel, zo’n 10u per dag! De ritten zijn oke door het mooie uitzicht. We rijden eerst door het Mikumi NP heen waar we onderweg zebra’s, olifanten en giraffen zien. Doordat we alleen een transferpermit hebben mogen we hier niet stoppen (waar ik op zich geen probleem mee heb, want ik heb al genoeg zebra-kleuren gezien). De tweede dag komen we in een bergachtig gebied en rijden we kilometers lang langs de Ruaha rivier en de Baobab vallei. Deze vallei staat vol met,…hoe kan het ook anders…..Baobab bomen, de oudste (en waarschijnlijk ook dikste boom) van Afrika.
Aan het eind van de middag steken we de grens met Malawi over en zetten we onze tent op aan het strand van de Chitimba campsite (Malawi ligt niet aan de oceaan, maar heeft een enorm meer, Lake Malawi). Op deze campsite zit ik nu en verblijven we 2 nachten, waarna we verder afreizen naar het zuiden, naar een ander deel van Lake Malawi, waar ik plannen heb om weer te gaan snorkelen!



En tja,….


- Niels & zonnebrillen/telefoons is geen goede combinatie! Ik heb deze week m’n 5e 5zonnebril en 3e telefoon gekocht….don’t ask me why! Mijn nieuwe nummer is: +255683666230
- Ik zit nu op een camping waar over een maand de oranjekaravaan zal passeren: 23 oranje gespoten voertuigen en 75 gekke Hollanders op weg van Amsterdam naar het WK in Zuid-Afrika!
- Malawi, Zambia, Zimbabwe, Botswana en Zuid-Afrika leven op dezelfde tijd als Nederland….geen tijdsverschil meer dus!




  • 14 April 2010 - 10:53

    Kees:

    Hi Niels!
    Ouwe wereldreiziger die je der bent, tegek je verhalen te lezen man! Doe je goed! Geniet er van zolang het duurt!
    Groeten uit het iets warmer wordende Nederland!

  • 14 April 2010 - 10:59

    Lars:

    Good ol' Nomad! Krijg je ook oranje kaas bij alles wat je eet?:D
    Te dope,

    feestje bij terugkomst!?:D

  • 14 April 2010 - 12:30

    Marjan:

    Hee Niels!

    Super dat je het zo mooi hebt gehad op Zanzibar aangezien wij daar zaterdag heen vertrekken... Heel erg veel plezier met de rest van je reis, ik ga je volgen! En vergeet niet te veel, vooral niet je lariam...

    x Marjan

  • 14 April 2010 - 12:45

    Judith:

    Hai Niels, wat is het water blauw ..zucht!! ik vind het heel leuk je verhalen te lezen! geniet er nog even van en tot snel! Kus, Juud

  • 14 April 2010 - 12:45

    Bas:

    Ken je da etah, die Lyoon fisj?

  • 14 April 2010 - 14:20

    Favo:

    Hey vriend, wat een heerlijk Bounty gevoel op afstand, knappe man in een palmboom net als de reclame en het plaatje is compleet ;) Geweldig!

  • 14 April 2010 - 15:19

    Jolanda:

    He hallo, ik dacht dat je de vorige keer schreef dat je bijna naar huis kwam...?!?!?! :P
    ps. wel fijn hoor dat je het zo leuk hebt...

  • 15 April 2010 - 09:17

    Heleen:

    Oei wederom een smakelijk verhaal! Duidelijk dat jij het goed naar je zin hebt dude! Chitimba Campsite, heerlijke plek!! Ik heb er ook eens een nachtje doorgebracht. Gozer, geniet ervan en pas op voor mensen die Maly heten, hihi.. Groeten aan alle lieve malawianen. X

  • 15 April 2010 - 12:07

    Lotte:

    Dat noem ik nou nog eens een bounty eiland, heerlijk! Wat een schitterend verhaal weer. Ik is jaloers. Geniet er nog van daar! Xx

  • 15 April 2010 - 12:11

    Evelien:

    Ha Niels,

    Klinkt allemaal weer SUPER!
    Word er echt MEGA jaloers van. Heb je ook foto's van de dolfijnen? Als je terug bent willen we sowieso de rest van de foto's ook bekijken met natuurlijk een live versie van je verhaal!

    Geniet!

    Groetjes Evelien

  • 16 April 2010 - 05:53

    Jeffrey:

    Vet hoor!!
    Prachtige stranden!
    Geniet ervan!!!

    Greetz

  • 18 April 2010 - 19:19

    Stef:

    Heeeeeyyy Nielsie, mooi man. Nog 2 weken door de bush tuffen, en dan op naar Kaapstad. Groetjes en dikke kus,pap

  • 21 April 2010 - 11:39

    Theun:

    Hey Guru (lees sponsored bij hi)

    relax allemaal joh!!
    geniet baie!!

Niels

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 71554

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 21 Mei 2010

Oeganda!

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid-Afrika

Landen bezocht: