Victoria Falls & Okavango Delta....prachtig! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu Victoria Falls & Okavango Delta....prachtig! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Niels - WaarBenJij.nu

Victoria Falls & Okavango Delta....prachtig!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

02 Mei 2010 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Al sinds ik twee jaar geleden stage liep in Zuid-Afrika had ik al de wens om eens naar de Victoria Falls te gaan. Nu is het dan eindelijk zover! De Victoria Falls is onderdeel van de Zambezi rivier en bevinden zich op de grens van Zambia en Zimbabwe. Aangezien het 'mooiste' deel zich in Zimbabwe schijnt te bevinden, bekijken wij de watervallen vanaf de Zimbabwe-kant! Vooraf wordt ik gewaarschuwd om in ieder een regenjas en iets om je camera mee te beschermen mee te nemen. Iemand van een andere Nomad-groep vertelde me dat van haar groep drie mensen terugkwamen met een kapotte camera nadat ze ondergeregent waren door de watervallen! Eenmaal aangekomen bij de watervallen blijken meer mensen het beste met me voor te hebben. Net voor de ingang bevindt zich een regenjassen-verhuur-service-oorlog! Een stuk of 10 Afrikanen proberen me te overtuigen van hun topkwaliteit regenjassen....die ik dan voor een dollar of 2 kan gebruiken. Dat ik al een regenjas aanheb, schijnen ze niet te (willen) zien! Ik vind het wel grappig, tis weer eens wat anders dan 10 dezelfde kraampjes houtwerksnijwerk en andere souvernirs....
Bij binnenkomst worden mijn hooggespannen verwachtingen 100% bevredigt! Wat een schitterend plaatje, om zo'n dikke vette massa water naar beneden te zien pletteren! Door al dit water, bevinden zich om de watervallen constant regenbuien! Elke keer dat ik bij een uitzichtpunt wil gaan staan, maak ik voor mezelf de overweging; ' Hoe nat wil ik worden?' Uiteindelijk maakt het geen zak uit, want ik ben totaal doorweekt! Maar het is het dubbel en dwars waard! Door de goede tips die ik vooraf heb gekregen heb ik mijn camera heel weten te houden en heeft zelfs mijn usb-stick en mobiel (die nog ergens in m'n broekzak zaten) het weten te overleven!
Na de Falls rijden we door naar Kasane, Botswana! Hier stappen we op een boot voor een sunsetcruise langs het Chobe National Park. Drie uur lekker chillen en genieten van de dieren en de zonsondergang. Naast de olifanten, nijlpaarden en krokodillen zie ik voor het eerst een Monitor Lizzard, een soort hagedis! Als de cruise is afgelopen, staat Bryan, onze nieuwe driver sinds de Victoria Falls, ons al op te wachten om ons naar de camping te brengen. De gidsen blijken onze tenten al opgezet te hebben, wat relax! Voor de mensen die niet zo bekend zijn met Nomad, normaal gesproken moeten we altijd zelf onze tent opzetten. We slapen op dunne matjes, die we elke avond van een laadruimte vanaf het dak van de truck naar beneden gooien en 's morgens weer naar naar boven brengen. Mijn trui is mijn kussen en een onderlaken kennen we niet, echt camperen dus! Zelf leef ik vanuit mijn tas, die ik wijs in de truck laat staan. Dit scheeld werk in de avond/ochtend en zo kan ik 'minder' kwijtraken. Desondanks blijft de teller van vermiste voorwerpen oplopen....korte broek, 1 sok, lonely planet, waslijn....mijn tas wordt steeds lichter! Maar, het goede van alles, is dat we een ontzettend goede kok hebben (en dat meen ik!). Jabu, onze reisleider/kok, zet serveert elke dag ontbijt, lunch en avondeten! Het is echt een wonder (en vooral met de schaarse dingen die je hier soms kan kopen), want ik heb hem nog geen enkele dag hetzelfde zien maken! Lokaal eten, pasta, rijst, potato pie, pannenkoeken bij het ontbijt....alles is wel een keer voorbij gekomen! Elke dag smullen dus!
Na een nachtje in Kasane te hebben geslapen rijden we door naar Maun, waar we ons voorbereiden op twee nachten bush-camp in de Okavango Delta. De Okavango Delta is de main-attractie van Botswana en is een inmens spinnenweb van ondiepe wateren. Hoe het precies is ontstaan kun je mooi nalezen op wikipedia, maar als ik het goed heb begrepen was de Delta vroeger onderdeel van de Kalahariwoestijn en is dat deel nu gevuld met rivierwater (maar, ik kan er ook helemaal naastzitten!). Inmiddels groeit er in ieder geval van alles en loopt er ook wild rond!
Vanaf Maun worden we de volgende ochtend opgehaald met een grote 4x4 truck, die ons naar een dorp aan de rand van de Delta brengt. Vanaf daar gaan we verder met een Mokoro. Een Mokoro is een smalle dunne boot voor ongeveer 2 tot 3 personen. Helemaal aan het uiteinde staat een 'poler', een persoon met een lange houten stok, die fungeert als de stilste motor te water. Het is eigenlijk hetzelfde als punteren in Giethoorn! De tocht duurd anderhalf uur, waarna we bij ons kamp aankomen. Doordat het net begint te regenen, beginnen we snel met het opzetten van de tent! Doordat we in de mokoro maar weinig mee kunnen nemen, slaap ik, in tegenstelling tot de eerdere nachten, vanacht met de Argentijnse Sandra in een tent. Sandra is een superaardig, klein vrouwtje van een jaar of 48....maar blijkt ook, ongelooflijk hard te kunnen snurken! De volgende ochtend worden de nachtelijke oerwoudgeluiden besproken aan het ontbijt en ben ik hoofdverdachte nummer 1! 'Nee, Sandra kan zo'n geluid niet produceren'...beweren de Duitsers.
De dagen in de Delta staan volledig in het teken van relaxen. De dagen vullen we met slapen, eten, wandelen, eten, slapen, mokoro varen, lezen, eten en slapen! We kunnen ook niet veel anders, want buiten ons kamp kruipen slangen en lopen olifanten, waardoor we niet te ver weg mogen. Bush-kamperen is trouwens echt back to basic. We graven een gat in de grond waarin we onze behoefte doen (hier komt mijn ervaring in Oeganda goed van pas) en koken water uit de Delta voordat we er onze thee van drinken. Ook de douchegel heeft twee dagen rust, waardoor we er niet lekkerder op ruiken met z'n allen!
We sluiten onze tijd hier, af met één van mijn absolute hoogtepunten; een 'scenic flight' over de Delta. In een kleine 6-seater, vliegen we 45 minuten lang over de Delta en zien we pas echt, hoe groot de Delta wel niet is! We vliegen zo'n 200 meter boven de grond en hebben een goed zicht op olifanten en nijlpaarden! Echt waar, ik geniet van elke minuut! Ik hoop dat ik een filmpje van de vlucht op m'n site kan posten...
Na de supertijd in Zimbabwe en de Delta blijven er nog drie dagen over. Hiervan blijven we er twee in Gweta, waar de grootste en oudste bomen van Afrika de attractie zijn, de Baobab bomen! Hier zien we Baobabs die meer dan 2000 jaar oud zijn en een omtrek van ik schat, 15 meter hebben ( voor cijfers raadpleeg wederom wikipedia). Naast een nature-walk, die nogal tegenvalt, hangen we hier bij het zwembad en wisselen we wat foto's uit.
De laatste dag, leggen we een lange afstand af, waarna uitkomen bij de Khama Rino Park. Hier doen we een game-drive en hebben we ontzettend veel mazzel. Al met al zien we 11 verschillende witte neushoorns, waaronder 2 jongen. De neushoorn was één van de dieren die ik eigenlijk nog nooit echt van dichtbij had gezien, dus dit is wel echt een traktatie!
Onze tour eindigt in Johannesburg, Zuid-Afrika...hier slaap ik twee nachten in Mufasa Backpackers, waarna ik meelift met een Nomadtruck naar Kaapstad. Hoe en wat weet ik eigenlijk nog niet....eerst maar een simkaart proberen te regelen. Sinds kort schijnen ze hier namelijk het systeem te hebben, dat je eerst een bewijs van verblijf (energierekening of iets in die geest) moet kunnen aantonen voordat ze je een prepaidkaartje verstrekken. Daarmee proberen ze de gevolgen van diefstal tegen te gaan. Aangezien ik hier geen adres heb, wordt dat nog spannend! Verder ga ik straks via internet proberen te luisteren naar NOS 'Langs de lijn'....voor de ontknoping van de eredivisie...ook spannend!
Hoe is het verder in Nederland? Ben echt even nieuws-vreemd! Begint de zon alweer wat meer te schijnen? En hoe was koninginnedag?? Vond het wel jammer, dat ik dat heb moeten missen! Volgend jaar weer!
Goed,
Groetjes...vanuit een ' vooral 's nachts' ijskoud Johannesburg!

  • 02 Mei 2010 - 14:07

    Marion Van Lier:

    Hoi Niels,

    Weer een mooi verhaal. Jij ziet veel zeg in korte tijd. Super gaaf.

    Geniet nog even,

    Groet Marion
    ps Ik ga terug naar Uganda!

  • 02 Mei 2010 - 18:08

    Tineke:

    He lieve Niels wat een mazzelkont ben je toch, om zoveel mooie dingen te zien en mee te maken.Vind het helemaal geweldig voor je,maar ik kan ook niet wachten om je over drie weekjes weer te zien,en dan ga ik je helemaal dood knuffelen.Dikke kus mam.

  • 04 Mei 2010 - 15:45

    Noekie:

    Gaaf allemaal hoor! Geniet nog even heel hard daar, voor je het weet ben je weer terug in ons vertrouwde landje!

    Op naar Guusje in juni!
    Tot binnenkort!!
    Liefs Anouk

  • 04 Mei 2010 - 19:11

    Marjan:

    Hee Niels!!

    Geniet nog maar even van Afrika want Nederland is echt super super koud! Ik kan er nog niet aan wennen... Heel veel plezier in Zuid-Afrika!

    Groetjes Marjan

  • 06 Mei 2010 - 08:06

    Simon:

    Zoals je inmiddels wel begrepen zult hebben. Ajax is 2e en die tukkers hebben de schaal in handen..
    Cool verhaal trouwens.
    Heel veel plezier in je laatste en tevens mooiste reisland!

  • 07 Mei 2010 - 12:26

    Lars:

    Beker in de knip ouwe!

    Kakkerlakken vernedert!

    feestje op terugkomst?

    -Lars

  • 09 Mei 2010 - 16:55

    Stef:

    Laatste etappe. Terug naar waar het begon. Veel plezier in Grabouw en groeten aan Vicky. Goed gaan. Dikke kus. pap

  • 10 Mei 2010 - 15:21

    Lieke:

    Hey Niels,

    Bijna op het einde van je avontuur! Wat een gave maanden heb jij gehad zeg.. En als je terug komt schijnt het zonnetje weer in nederland. Mooi de winter hier overgeslagen ;)
    Bij Be More zoeken ze trainers. Iets voor jou?

    Groetjes Lieke

  • 11 Mei 2010 - 10:10

    Favo:

    Wat een geweldig verhaal weer, geniet heel erg met je mee, alleen al van het lezen! Hier verder geen boeiend nieuws hoor, warme weer laat op zich wachten, bbrrr, Q-nach en dag in Utrecht weggeregend!! Politiek is knudde :) Aswolk boven ijsland zorgt tenminste nog voor beetje leedvermaak. NL doet het goed in de Bundesliga, en iedereen staat klaar voor de Leeuw! Tot heel snel scheet, XE

  • 12 Mei 2010 - 15:30

    Theun:

    He!! wat toevallig dezelfde mokoro als waar ik in heb gezeten ;) gaaf daar he!!! Gaan de ervaringen wel delen onder het genot van een pils! greetz
Niels

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 71548

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 21 Mei 2010

Oeganda!

30 November -0001 - 30 November -0001

Zuid-Afrika

Landen bezocht: